L’educació a Catalunya
La UB duplica en un any els estudiants de fora de Catalunya que s’apunten a cursos de català
Dels 264 matriculats el 2022 s’ha passat als 604 d’aquest any
Les universitats catalanes impulsen un Erasmus als territoris de parla catalana
El català resisteix amb dificultats a Barcelona: mínim històric del 38% en l’ús
Universitat de Barcelona
Missatge d’optimisme el que arriba de la Universitat de Barcelona (UB) quant a la situació de la llengua catalana. La UB ha duplicat de llarg en un any el nombre d’estudiants de fora de Catalunya, tant internacionals com d’altres punts de l’Estat, que s’han matriculat a cursos de català.
A l’inici d’aquest curs 2022-2023, la UB va posar en marxa un pla d’acollida dirigit a estudiants internacionals i de la resta de l’Estat, «el primer d’aquestes característiques del sistema universitari català», remarquen. El programa ha sigut clau en l’augment d’alumnat: dels 264 matriculats el curs 2021-2022 als cursos de nivell inicial de llengua catalana (A1) s’ha passat als 604 d’aquest curs.
D’aquests 604 estudiants, 472 eren internacionals que han vingut a Barcelona per a estades temporals o llargues, i 132 procedien d’altres punts de la geografia espanyola. Les nacionalitats majoritàries entre aquests alumnes són l’alemanya (77 inscrits) i italians (73).
El pla d’impuls a la llengua catalana del Departament de Recerca i Universitats ja preveu que totes les universitats catalanes tinguin un pla similar al que la UB ha posat en marxa de manera pionera. El vicerector de Relacions Institucionals, Comunicació i Política Lingüística de la UB, Jordi Matas, ha destacat que «l’acollida lingüística i cultural per als estudiants de mobilitat és clau per fer compatible la internacionalització amb la preservació de la llengua pròpia com a llengua universitària».
Matas assenyala que la bona acollida que reflecteixen les xifres fa evident l’interès de l’alumnat. «De moment, podem parlar d’èxit, tot i que ens queda feina per fer. Però estem compromesos amb l’objectiu de fomentar el coneixement de la llengua catalana i fer que sigui present en totes les activitats universitàries».
I és que el pla d’acollida no només ofereix aprendre català, sinó que també inclou activitats culturals i d’intercanvi, com ara trobades setmanals per fer visites culturals. En aquestes trobades, el nombre d’inscrits (238) és similar al del curs passat. Una altra proposta és la borsa d’intercanvi lingüístic entre un estudiant de fora de Catalunya que estigui aprenent català i un catalanoparlant que vulgui practicar un altre idioma. Aquesta activitat compta amb 339 alumnes, xifra similar a la del curs passat.
Al front docent, el 2022 la UB va acreditar els coneixements de català de 1.797 professors.
- Radiografia de les edificacions irregulars Espanya suma almenys 665.500 habitatges il·legals, la majoria a Andalusia i València
- Caos ferroviari Les obres als túnels del Garraf arrenquen aquest dilluns i posen en perill la mobilitat al sud de Barcelona durant almenys tres mesos
- Marc Masip, expert en addicció tecnològica: «La relació entre consum de xarxes i problemes de salut mental no és de correlació, és de causalitat»
- Mobilització docent La vaga de professors a Barcelona, Barcelonès i Baix Llobregat arrenca aquest dilluns una setmana d’aturades a tot Catalunya
- Conflicte del Pròxim Orient ¿Per què el que va fracassar a Gaza hauria de funcionar a l’Iran? Els EUA i Israel rebaixen les expectatives sobre el canvi de règim
