Infraestructures

Caos a l’R2 de Rodalies: Adif manté la hipòtesi del llamp i el Govern exigeix una auditoria pròpia

  • Consulti aquí els reforços de bus a la línia Vilanova-Barcelona

  • El Meteocat desmenteix amb els seus mapes la teoria del llamp

Caos a l’R2 de Rodalies: Adif manté la hipòtesi del llamp i el Govern exigeix una auditoria pròpia

Acn

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els maquinistes de Renfe que treballen a Catalunya estan aquests dies inquiets amb la possibilitat que els toqui posar-se als comandaments d’un Rodalies de l’R2, la línia que s’ha vist alterada per un incident que ha portat la infraestructura, expliquen ells mateixos, «moltes dècades enrere». Tenen la formació i no pateixen per això, però han rebut dos documents amb consignes, un de Renfe i un altre d’Adif, en els quals es detalla com s’ha de realitzar la conducció entre Castelldefels i el Prat de Llobregat a causa de l’avaria de l’enclavament de Gavà. Són el dany col·lateral, a més dels milers de viatgers afectats, per descomptat, de l’ocorregut dilluns a la nit, quan un incendi va deixar aquesta última estació sense comunicacions, cosa que ha obligat a tornar al sistema de les banderes i la trucada per confirmar que el tren pot sortir cap al següent baixador. Tot això ha posat amb safata de plata el penúltim xoc entre Estat i Generalitat amb el tren públic com a paisatge de fons. Adif manté la tesi que l’origen de tot va ser un llamp, mentre que el Govern diu que el Meteocat desmenteix l’excusa de la tempesta elèctrica i reclama que li deixin realitzar la seva pròpia auditoria de l’ocorregut.

Renfe i Adif s’han reunit aquest dimecres amb les autoritats del Departament de Territori per mirar de donar una explicació lògica a l’ocorregut i per pactar les solucions que cal brindar als usuaris del tren a qui els esperen unes setmanes de mobilitat complicada. El doble de complicada, per ser concrets, ja que l’incident només permet que passin per aquesta línia la meitat dels combois habituals. Són i seran tres per sentit i hora fins que es resolgui el problema. Tres setmanes, sosté Adif, titular de la infraestructura. Es presentaven a la trobada amb versions prèvies contradictòries, amb el llamp que el servei català de meteorologia no va detectar i que va ser la primera hipòtesi sobre la qual es va recolzar el Ministeri de Transports per explicar l’ocorregut.

Lliçons i encàrrecs

«La gent que agafa el tren al nostre país mereix solucions, i lliçons dels responsables del fet que tinguem caos vuit de cada 10 dies», deia al matí, al Parlament, el conseller de Territori, Juli Fernández. «El titular del servei encara no ha posat en marxa cap mesura alternativa, qui ho ha fet ha sigut el Govern», va reblar. Des de l’empresa pública, no obstant, s’ha recordat a la tarda, amb un to dur, poc habitual en les comunicacions de la companyia, que el titular del servei –«tot i que no ho sembli», diu Renfe–, és la Generalitat. «Ahir al matí (amb referència a dimarts), se’ls va sol·licitar (a Territori) un reforç en el seu servei de bus exprés entre Vilanova i Barcelona. Finalment, ho van anunciar a la tarda». Per a aquest dijous s’esperen set vehicles més per cobrir la demanda d’aquesta línia de bus interurbà. «A Renfe –conclou–, la col·laboració sempre ha sigut màxima amb el titular del servei, malgrat l’ofensiva contínua que es porta a terme contra l’empresa».

Notícies relacionades

Amb aquests ingredients era difícil, potser impossible, que la reunió de la tarda acabés amb una encaixada. Han entrat separats i han sortit pitjor. Amb el Govern exigint a Adif que permeti als tècnics de la conselleria realitzar una auditoria pròpia per aclarir les causes de l’incendi, i amb el gestor de la infraestructura insistint que això fa pinta d’haver sigut efecte d’un llamp. L’opció de la tempesta elèctrica, no obstant, va quedar en entredit al matí al fer una ullada a les dades que recull el Meteocat: ni un sol esclat en aquesta zona ni a aquella hora. Els experts consultats coincideixen: el Servei Meteorològic de Catalunya no sol equivocar-se amb aquestes coses. I seria lleig pensar que algú hi ha posat mà amb el Photoshop.

L’auditoria persegueix demostrar l’eix del que la Generalitat fa anys que reclama, que la gestió total de Rodalies des de Catalunya (van arribar algunes competències el 2010) faria que les coses anessin molt millor quant a la infraestructura i quant al servei. Posant sempre com a exemple Ferrocarrils, empresa 100% comandada des d’aquest costat de l’Ebre i que, tot i que té ensurts, no dona els mals de cap que causen els trens de rodalies. Adif, en canvi, assegura que l’ocorregut dilluns no és un problema de falta de finançament. I que sí, que ha sigut un llamp. Tot, per cert, amb unes eleccions d’aquí a tres setmanes.