Imatges preocupants
La NASA alerta de la situació crítica als pantans de Catalunya
Els meteoròlegs es mullen: ¿plourà i farà tanta calor al maig?
Els metges alerten d’un rècord de morts per calor aquest any a Catalunya
El satèl·lit Landsat 8 evidencia l’episodi de sequera de la regió al comparar el nivell de l’aigua dels embassaments de Sau i Susqueda entre el 2021 i el 2023

Catalunya continua immersa en un episodi de sequera prolongada i un altre de calor extrema per a l’època, amb una primavera a 40 graus. Més enllà de temperatures típicament estiuenques molt abans de temps, els pantans voregen nivells crítics, ja hi ha restriccions d’aigua i la campanya d’incendis forestals es preveu com una de les més difícils dels últims anys. Amb tot, la Generalitat ha avançat el pla contra les onades de calor un mes i mig abans del que és habitual. Si algú encara pensa que tot això no és un efecte directe de la crisi climàtica a escala global, potser toca fer vàlida la dita que una imatge val més que mil paraules. La NASA ha mostrat l’evidència de la sequera comparant el nivell de l’aigua d’embassaments el 2021 i aquest any. En concret, ha posat l’ull sobre dues infraestructures hidràuliques catalanes com la de Sau i Susqueda, i la diferència és notòria.
Amb la Península convertida en un «forn ibèric», les captures fetes per la càmera Operational Land Imager (OLI) a bord del satèl·lit d’observació terrestre Landsat 8 mostren la situació dels dos grans pantans de Catalunya. D’una banda, l’embassament de Susqueda, situat a la comarca de la Selva (Girona). Amb una capacitat de 233 hectòmetres cúbics o, el que és el mateix, 233 de m3, la reserva actual és del 38,08%, 22 punts menys que l’any passat.
«Observi les franges color canyella de roca exposada al voltant de l’aigua als embassaments. Són àrees que eren sota l’aigua quan el seu nivell era més a prop de la seva capacitat, un fenomen denominat ‘anell de banyera’, precisen els experts de la NASA.
«La falta de pluja primaveral i de desglaç significa que l’estació seca d’aquest any serà el doble o fins i tot el triple de llarga», estima Ruhi. «Això podria conduir a impactes ecològics com la mortalitat de peixos i la proliferació d’algues», afegeix l’ecologista.
Medi ambient Onada de calor NASA Sequera Calor Crisi Climàtica Incendis forestals Gestió de l'aigua
- EL PROTAGONISTA DEL CLÀSSIC Lamine Yamal, el fenomen que desborda les precaucions: independitzat, xofer del club i una amistat amb Morad
- L’escola d’hostaleria deixarà de fer classes a partir de l’estiu
- Al Centre "De premi": el bar de Sabadell aclamat per les seves patates braves
- Successos Tres detinguts per atracar un banc a Camarles
- La nova vida de Lamine Yamal
- Nou pontificat Lleó XIV demana un alto el foc «immediat» a Gaza i Ucraïna en la seva primera oració davant els fidels a la plaça de Sant Pere
- Prova popular Luis Enrique corre a Barcelona per la seva filla Xana en una edició multitudinària de la Cursa d’El Corte Inglés
- Consells pràctics Una experta en finances revela els tres hàbits que arruïnen milers de persones
- Urbanisme Via Laietana: la difícil vida del vianant al cor de la plaça d’Antoni Maura
- Vincle emocional Marián Rojas, psiquiatra: «La bona notícia és que l’aferrament es pot curar»