Infraestructures en risc

La crisi climàtica posa en risc 24 carreteres i vies de tren a Catalunya

El 30% de la xarxa viària i ferroviària està exposada a temperatures màximes diàries de 35 ºC

Les pluges torrencials i les ratxes de vent amenacen especialment la línia de tren del Maresme

zentauroepp51870590 carretera destrozada por el desbordamiento del r o tordera  200122104052

zentauroepp51870590 carretera destrozada por el desbordamiento del r o tordera 200122104052

2
Es llegeix en minuts
Guillem Costa
Guillem Costa

Especialista en Medi ambient, sostenibilitat i biodiversidad

ver +

Els efectes de la crisi climàtica amenacen cada vegada més infraestructures catalanes. En els últims anys s’ha comprovat milers de vegades: durant el temporal ‘Gloria’, amb el fort onatge a les comarques de l’Ebre o amb els episodis de pluges torrencials al Maresme, per posar-ne tres exemples icònics.

Ara, un estudi elaborat pel Govern posa dades exactes a les conseqüències dels fenòmens meteorològics sobre vies de tren i carreteres. En total, s’han detectat 24 impactes potencials a la xarxa ferroviària i la de trànsit.

L’informe l’ha presentat aquesta setmana la secretària d’Acció Climàtica, Anna Barnadas, en una jornada sobre els efectes de la crisi climàtica a les infraestructures catalanes. Les conclusions d’aquest document s’han inclòs en l’Estratègia Catalana d’Adaptació al Canvi Climàtic 2021-2030 (ESCACC30).

En el cas dels trens, el més greu que es preveu seran les pluges intenses, les inundacions o els lliscaments. Sobretot, com era d’esperar, estan afectades principalment les línies costaneres, com l’R1 de Rodalies (la línia del Maresme). Les precipitacions extremes i les potents ratxes de vent també amenacen la xarxa viària.

Amb el temporal ‘Gloria’, es va esfondrar el pont de la Tordera. Les afectacions en trens i carreteres van durar mesos. En l’estudi de la conselleria es detalla que la solució definitiva per a l’R1 de Rodalies és traslladar-la a l’interior.

No obstant, es reconeix que és una mesura cara i difícil de posar en marxa, per la qual cosa se’n proposen alguna solucions momentànies que suavitzin els efectes dels temporals sobre aquesta línia, com l’ampliació de barreres protectores o la construcció d’esculleres.

Temperatures extremes

Aquesta avaluació dels possibles impactes del canvi climàtic proposa fins a 16 línies d’actuació per reduir la vulnerabilitat del sistema. Un exemple és aquesta proposta sobre l’R1. A part de les pluges torrencials, hi ha un altre perill sotjant: els episodis de calor extrema.

Davant les altes temperatures, els materials de resistència tant de vies de tren com de carreteres es ressenten i es degraden. Les zones de Catalunya que més patiran aquesta conseqüència són comarques de Girona com l’Empordà i la meitat sud de les províncies de Lleida i Tarragona.

Notícies relacionades

De fet, el 30% de la xarxa viària i ferroviària està exposada a temperatures màximes diàries i reiterades de 35 ºC. Al cap de Creus i l’interior de les comarques de l’Ebre, la calor s’afegeix a un altre perill: l’elevat risc d’incendi. Tots aquests efectes ja s’han percebut en els últims anys, però en un futur es poden fer encara més notoris. Tots comporten costos econòmics i socials. Per aquesta raó, l’informe proposa actuar urgentment.

La intenció d’aquestes accions ha de ser, sempre segons el document, adaptar les infraestructures als possibles impactes. Es pot millorar la capacitat de drenatge d’algunes vies per evitar inundacions, reforçar els talussos, prevenir danys per altes temperatures o millorar la protecció solar d’algunes instal·lacions. També es proposa millorar el confort climàtic dins del transport públic durant les onades de calor.