Educació a Catalunya

El Consell Escolar fa naufragar el pla del departament per ‘performar’ un consens per avançar l’inici del curs

  • El ple del Consell Escolar tira endavant per la mínima –19 vots a favor, 15 en contra i 3 en blanc– l’informe de «propostes i criteris» per avançar el calendari

  • Els vots en contra dels representants de les famílies i els sindicats evidencien el malestar de la comunitat educativa en un debat que consideren trampós

A1-164351259.jpg

A1-164351259.jpg / ZOWY VOETEN

3
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Que avançar el curs escolar havia vingut per quedar-se és una cosa que el conseller Cambray diu des del principi. Una decisió de Govern –«de país», dirien– que mai han posat ni en dubte ni a debat malgrat l’allau de queixes generada per la gestió de les tardes d’oci educatiu del setembre, amb una jornada reduïda que a la pràctica va significar que els alumnes de la pública comencessin el curs tot un mes a mig gas, mentre els de la concertada ho van fer a jornada completa des del primer dia.

Com que la gènesi de les crítiques va ser la imposició d’aquest polèmic calendari [que feia començar el curs una setmana abans de l’habitual, però allargava la jornada reduïda tot el primer mes, amb extraescolars/servei de cangur gratuïts a la tarda], el Departament d’Educació pretenia ‘performar’ un consens en l’elaboració del calendari del curs que ve en el ple del Consell Escolar celebrat aquest dimecres, una cosa que no ha sigut possible.

Debat amb trampa

Debat amb trampaAquest dimecres a la tarda la llarga, a estones tensa i confusa –com la defineixen alguns dels seus assistents–, sessió plenària del consell ha acabat aprovant gairebé per la mínima –19 vots a favor, 15 en contra i 3 en blanc– l’informe de propostes i criteris per avançar el curs escolar; però els vots en contra de les famílies i els sindicats han evidenciat que el consens no és tal.

«Ens havien promès un debat de valoració sobre l’inici del curs i ens hem trobat amb un debat sobre un estudi de les tardes de setembre a primària en què la data d’inici quedava fora de la discussió», reflexiona Xavier Díez, representant del sindicat USTECel majoritari de l’escola pública, que va arrasar en les eleccions de dimarts– en el consell, que destaca la inflexibilitat dels membres del departament.

La representant de CCOO, Rosa Mari Villaró, coincideix amb Díez que ho considera una «instrumentalització» del Consell Escolar per part del departament. «Hem votat en contra perquè l’informe té molts punts i aspectes que pot dir una cosa i la contrària, segons es vulgui interpretar», assenyala.

Qüestió de formes

Jordi de Carreras, representant de l’Affac en el consell, explica que han votat en contra de l’informe «per com s’ha donat la situació». «Hem votat en contra de l’informe, no contra que s’avanci l’inici de curs», remarca De Carreras, que insisteix que el departament no ha posat sobre la taula cap proposta concreta.

Hores abans del consell, a primera hora del matí, en la inauguració del Saló de l’Ensenyament, el conseller assenyalava que «tothom comparteix» que avançar l’inici de curs és una «bona mesura per a l’alumnat, per a l’alumnat vulnerable i per a la conciliació laboral», i remarcava que ara el que fa falta és «millorar com es fa aquest avançar el curs». «Les coses no es fan bé a la primera, ningú neix ensenyat», argumentava Cambray, reconeixent el fracàs de les «tardes de lleure educatiu» del setembre, que van tenir un ús molt més gran a la concertada que a la pública (en la concertada van anar a l’escola a la tarda més del 90% dels alumnes, mentre que a la pública només ho van fer el 40%).

Notícies relacionades

Segons Cambray, hi ha hagut un debat en el consell escolar «molt serè, amb moltes aportacions per millorar aquest avançar el curs», un extrem que tant el representant de les famílies com el dels sindicats neguen: «No és veritat, no ha sigut un debat serè», coincideixen. «Tornem a estar com l’any passat. Hem perdut l’oportunitat de fer un debat real, a més dels milions perduts en les tardes d’oci d’aquest curs», assenyala De Carreras que també lamenta la instrumentalització per part de l’Administració d’un òrgan com el consell escolar.

Però... ¿Quin dia començarà el curs?

Però, llavors, ¿quin dia començarà el curs? Encara no se sap. Serà segur la setmana del 4 de setembre a jornada completa, després del consens, aquí sí, que la jornada reduïda tot el setembre va ser un desastre, com va anunciar el mateix Departament d’Educació el 9 de febrer. Ara falta saber el dia exacte. La cosa està entre el dilluns 4, dia en què els mestres només hauran tingut un dia per preparar el curs (l’1 de setembre és divendres) i el divendres 8, l’aposta dels docents per tenir cinc dies per preparar el curs.