Educació a Catalunya

Les famílies demanen tornar a la jornada completa des del primer dia de classe

  • Les Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (Affac) denuncien que la jornada reduïda el primer mes de curs ha suposat un descens de la qualitat educativa.

  • Assenyalen que l’aplicació de la jornada intensiva al setembre ha generat «descontrol i angoixa» a docents, famílies i alumnes; i alerten del poc ús que s’ha fet de les tardes.

A1-155646736.jpg

A1-155646736.jpg / Manu Mitru (EPC)

2
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Les Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (Affac) han demanat aquest dijous al Departament d’Educació una avaluació «responsable i sincera» d’aquest mes de setembre, i han remarcat que, després d’analitzar com han funcionat les primeres setmanes, «és indispensable començar el curs amb la jornada completa des de principis de setembre, amb jornada lectiva matí i tarda, per garantir que tots els nens puguin disfrutar del seu dret a l’educació en condicions d’igualtat i no discriminació».

Després de parlar amb afas de diferents punts de Catalunya, l’Affac consideren que la intensiva al setembre ha generat «descontrol i angoixa a docents, famílies i alumnes» i ha ocasionat problemes per contractar monitors i per controlar l’assistència de l’alumnat, i a falta de dades oficials, avancen que hi ha hagut poca participació dels nens que no es queden al menjador. «La jornada reduïda al setembre ha suposat un descens de la qualitat educativa: s’ha reduït l’horari lectiu i s’han introduït activitats no lectives i no dirigides, impartides en moltes ocasions per persones poc o gens qualificades per a la tasca educativa», han conclòs en relació amb aquest assumpte.

Setembre calent

Quant a les altes temperatures a les aules, un altre dels temes estrella aquest inici de curs, des de l’Affac lamenten que els centres educatius no estiguin dissenyats per garantir un confort tèrmic compatible amb les activitats lectives i sostenible amb el medi ambient. Les famílies han reclamat «de forma immediata» aparells de climatització per a tots els centres que ho necessitin, però insisteixen en la necessitat que les activitats s’adeqüin al màxim per reduir l’impacte ambiental d’aquests aparells.

Menjador més car

Durant el balanç de l’inici de curs l’Affac ha lamentat també que, en un moment en què tot s’apuja, les famílies han hagut de suportar també un increment de les quotes de menjador, que han passat de 6,33 a 6,54 els fixos, i de 6,96 a 7,19 els esporàdics; un servei que, consideren, «hauria de ser universal i gratuït, com defensen entitats com Save the Children o Educo», remarquen, afegint que l’entitat aposta per un model educatiu que entengui el temps de migdia com a temps educatiu, que s’hauria de garantir de forma gratuïta, pròxima i sostenible.

Doble xarxa

Notícies relacionades

L’Affac ha insistit aquest dijous que Catalunya continua sent un dels territoris amb més educació privada, només per sota de Bèlgica i Malta. L’educació privada a Catalunya representa el 33% del total, i la majoria dels centres d’aquesta xarxa estan finançats amb diners públics a través de concerts educatius, una situació anòmala. «La majoria de països tenen un 90% de pública i a Catalunya no arriba al 70%. Finlàndia, un dels països considerats líder en Educació, té un 97% de pública», reiteren.

FP: «alarmant fuga cap a la privada»

Molt relacionat amb la doble xarxa, des de l’Affac han insistit en la preocupant falta de places públiques en tots els nivells educatius, de 0-3 en els estudis superiors. Quant a l’FP, denuncien l’«alarmant fuga d’alumnes cap al sistema privat, especialment en l’etapa superior». «En els cicles formatius de grau mitjà, la tendència d’escolarització en centres públics ha patit un descens exponencial que ha suposat una caiguda d’un 15 punts percentuals en els últims 7 anys, i ha passat del 76,9% al 61,6%, mentre a la privada i privada concertada mostra un comportament totalment invers», adverteixen.