Educació a Catalunya

Les famílies, sobre el fracàs de les tardes de setembre: «No feia falta una auditoria per confirmar el que és evident»

  • L’Affac recorda que ja van advertir que les tardes d’oci recreatiu no afavoririen l’equitat i demana al Departament «diàleg real» per no tensar més els docents

A1-155633806.JPG

A1-155633806.JPG / Ferran Nadeu

3
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

«És el que dèiem les famílies des del primer moment; des d’abans que ho posessin en marxa», assenyala amb un punt d’indignació Lidón Gasull, directora de la Federació d’Associacions de Families d’Alumnes de Catalunya (Affac), després d’escoltar la presentació del resultat de l’auditoria externa encarregada pel Departament de Educació que constata el fracàs de la posada en marxa de les tardes recreatives de setembre.

«No era necessari pagar una auditoria externa per veure-ho. L’hi vam dir abans i l’hi vam dir després, quan els fets van confirmar que teníem raó», prossegueix Gasull, que, a més, critica que en la presentació no se’ls entregués l’informe complet, sinó només les conclusions. «Ens falta llegir la lletra petita; és important veure, per exemple, la diferència entre territoris, per entendre millor què ha passat», afegeix.

L’Affac ja havia advertit el Departament que era millor esperar un curs a implementar l’avançament escolar –mesura amb la qual estan d’acord– per fer-ho de manera dialogada. «Hem perdut una oportunitat. Si ens fixem en l’auditoria, els sindicats són l’únic agent de la comunitat educativa que no ha volgut participar i això és conseqüència que partim d’una mesura que va ser imposada; el Departament ha generat molta tensió i ara serà difícil reconduir-la per implementar un avançament del calendari en condicions», reflexiona la directora de l’Affac, convençuda que el Govern «no ha sabut valorar els tempos i les conseqüències que tindria imposar el seu calendari».

La mesura posada ara sobre la taula –l’avançament del curs escolar a jornada completa, no decidit al 100%, però l’opció preferida per la majoria de la comunitat educativa, segons l’auditoria– va ser l’aposta de l’Affac des del primer moment, però «no així», reitera la seva directora, que remarca la importància de «fer-ho diferent». «Han d’arribar a acords amb els sindicats; si continuen tensant el professorat, al final aquesta tensió es trasllada als nens. Quan els professors estan estressats, qui ho paguen són els nens», conclou Gasull, a qui no li ha sorprès en absolut el diagnòstic que fa l’informe, que conclou que les tardes recreatives han obert la bretxa entre escoles privades-concertades i escoles públiques. En la roda de premsa d’inici de curs l’Affac ja va assenyalar que la jornada intensiva al setembre havia suposat un descens de la qualitat educativa a l’escola pública.

Debat esbiaixat

La responsable de l’àrea de polítiques educatives i FP de CCOO, Rosa Mari Villaró, membre del Consell Escolar, critica que el Departament presenti un informe qualitatiu sobre els tardes d’oci educatiu de setembre «en un marc de no repensar el calendari escolar implementat aquest curs».

«L’informe confirma que no estàvem equivocats, parla de la falta de previsió amb què la conselleria va imposar la mesura que ja denunciàvem els sindicats, i assenyala que al final a moltes escoles el que s’ha fet són activitats de cura de l’alumnat, com si fos el pati», conclou la representant de CCOO en el Consell Escolar.

Edificis no preparats

Notícies relacionades

El sindicalista d’UGT Educació Jesús Martín considera «populista» l’anunci del Departament. «La decisió està presa, i no tenen en compte que els centres no estan preparats tèrmicament per suportar les temperatures pròpies de l’estiu de les primeres setmanes de setembre; es necessiten centres ben climatitzats, una cosa que no tenim actualment, i a les tardes és quan els edificis acumulen més calor», conclou el sindicalista.

La portaveu del sindicat USTEC, Iolanda Segura, per la seva banda, exigeix una taula sectorial específica per tractar el nou calendari escolar. «Si realment tenen voluntat negociadora, que negociïn», assenyala.