Educació a Catalunya

Educació aposta perquè el curs 2023-2024 comenci la primera setmana de setembre a jornada completa

  • L’auditoria externa encarregada pel Govern confirma el fracàs de les tardes recreatives de setembre

  • La conselleria abordarà amb la comunitat educativa el calendari exacte de la tornada al col·le

BARCELONA 12/09/2012 PRIMER DIA DE COLE EN EL CEIP LA LLACUNA DE POBLENOU HAN HECHO HUELGA FOTO FERRAN NADEUCENTROS DE ENSEÑANZA VUELTA AL COLE CEIP ESCUELA COLEGIO PRIMARIA EDUCACION ALUMNOS NIÑOS CLASE

BARCELONA 12/09/2012 PRIMER DIA DE COLE EN EL CEIP LA LLACUNA DE POBLENOU HAN HECHO HUELGA FOTO FERRAN NADEUCENTROS DE ENSEÑANZA VUELTA AL COLE CEIP ESCUELA COLEGIO PRIMARIA EDUCACION ALUMNOS NIÑOS CLASE / Ferran Nadeu

4
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’avanç de l’inici d’aquest curs escolar 22-23 a la primera setmana de setembre amb jornada intensiva durant tot el mes no ha fomentat l’equitat, objectiu que el Govern perseguia amb la mesura, segons va repetir moltes vegades. Al contrari, ha fet més gran la bretxa entra la xarxa privada-concertada i la pública. Mentre que en la primera, un 94% dels nens i nenes van fer ús del servei d’oci educatiu ofert de manera voluntària a les tardes a partir de la segona setmana (i un 90% la primera), en la pública només ho van fer un 40% la primera i un 45% la resta de setmanes. És a dir, el sistema de tardes recreatives va generar una situació de desigualtat evident que aquest dijous han reconegut tant la Secretària General d’Educació, Patrícia Gomà, com la secretària de Transformació Educativa, Núria Mora a la presentació dels resultats de l’auditoria externa encarregada pel Departament d’Educació per avaluar-ne la implementació.

Que el curs vinent tornaria a començar la primera setmana de setembre –el Govern ha d’acabar de decidir-ne la data exacta–, és una cosa en què el conseller, Josep Gonzàlez-Cambray, ha insistit sempre. El que s’havia de valorar a partir dels resultats de l’auditoria externa feta pública aquest dijous era el com. En aquest sentit, l’informe respon que el curs 23-24 ha de començar en horari complet, matí i tarda. El Departament ho assumeix i s’ha compromèsbuscar fórmules», segons ha assenyalat Gomà, que ha apuntat que la llei estableix un interval de dies lectius d’entre 175 a 178 i que ara estan en 176, per la qual cosa compten amb dos dies de marge.

Marxa enrere

Gomà i Mora admeten que la voluntarietat de l’oci educatiu ofert durant les tardes del setembre passat no ha ajudat a potenciar la seva universalitat, que l’abordatge pedagògic «no és el mateix» i que la situació ha provocat desigualtat entre centres. A l’escola concertada pràcticament no es va notar la jornada intensiva ja que en moltes ocasions la suposada hora d’«oci educatiu» de les tardes la cobria el mateix professor. Elements pels quals el Govern farà marxa enrere en una mesura en què va invertir gairebé nou milions i mig d’euros (la intenció era invertir 11.600.000 euros, però la baixa participació de l’alumnat a les activitats de les tardes va fer que la despesa final resultés una mica inferior).

«Ara ens toca decidir els horaris amb el caràcter pedagògic que el resultat de l’auditoria ha posat sobre la taula», insisteixen Gomà i Mora, les quals es resisteixen a explicar com a pròpia la proposta: «És el que ens demanen tots els agents com queda recollit a l’auditoria», defensen.

Les responsables del Departament asseguren que «els docents tenen prou temps per preparar el curs ja que al juliol tots els equips directius dels centres saben quina serà la seva plantilla», que «amb el sistema competencial ja no han de preparar tot el curs al setembre» i que «el mes de juliol és laborable», han remarcat.

Sense data exacta encara

Sense data exacta encaraA partir d’ara, el Departament assegura que obre un període de consultes amb els agents de la comunitat educativa per decidir conjuntament la data exacta de l’inici de curs, tot i que Gomà ha destacat que serà decisió del Govern. El marge va del dilluns 4 de setembre al dimecres 6 de setembre, tot i que també podrien decidir començar les classes el dijous 7 o el divendres 8. Un altre punt que cal aclarir és si és tots els nivells educatius començaran junts el mateix dia, o bé primer ho faran infantil i primària i després secundària. Cambray havia apuntat recentment que es plantejava que la tornada al col·le fos el mateix dia per a tot l’alumnat.

La conselleria també abordarà amb la comunitat educativa la fórmula per aplicar «el mandat de l’avaluació», «amb voluntat de diàleg i disposició a un acord conjunt».

Notícies relacionades

L’estudi –en el qual els sindicats es van negar a participar, per la qual cosa el retrat que ofereix queda coix– plantejava diverses opcions quant al tipus d’horari durant el setembre: totes les tardes en format d’oci educatiu (com s’ha fet aquest curs), la primera setmana reduïda i la resta completa; primera setmana amb tardes d’oci educatiu i la resta, completa; dues setmanes reduïdes i la resta completes o tot el mes complet lectiu. Aquesta última opció és la que ha comptat amb més suports i, per tant, és la que ara hi ha sobre la taula.

En la llista de crítiques que recull l’estudi sobre les ja desterrades tardes recreatives de setembre, hi destaca la desproporció que s’ha detectat entre les hores lectives i les hores d’oci i que el tipus d’activitats que es van oferir no estava integrat al projecte educatiu del centre (crítiques sempre aplicables a l’escola pública, ja que a la concertada la situació va ser molt diferent i l’impacte molt menor). En aquest mateix aspecte, l’estudi constata que una hora diària, que al final era una mica menys, és temps insuficient per fer una activitat d’oci educatiu de qualitat.