Educació a Catalunya

La unificació de l’etapa escolar 0-6 no implica la gratuïtat de les escoles bressol

  • La mesura anunciada aquest dimarts pel Govern d’unir curricularment tota l’etapa preobligatòria està desvinculada de la seva universalització

Pla general d’una de les sales de l’escola bressol Trencadís a Barcelona, el 24 d’abril del 2019. (Horitzontal)

Pla general d’una de les sales de l’escola bressol Trencadís a Barcelona, el 24 d’abril del 2019. (Horitzontal) / Nazaret Romero

3
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La Generalitat de Catalunya va anunciar l’abril del 2022 la gratuïtat a partir d’aquell mateix setembre de l’Infantil 2, l’últim curs de la llar d’infants abans de fer el salt a l’escola d’educació infantil i primària. La mesura, així es va presentar, havia de ser un primer pas cap a la gratuïtat de tota l’etapa 0-3. En aquest mateix sentit, la setmana passada, l’acord per als pressupostos recollia 84,7 milions d’euros per assegurar aquesta gratuïtat d’aquella etapa, dels quals 9,5 estaran destinats al deute acumulat amb els ajuntaments, els gestors de la gran majoria d’escoles bressol de la xarxa pública. En aquest context, l’anunci d’aquest dimarts del Govern de la unificació curricular de l’etapa escolar 0-6 podria induir a error. ¿Que es presenti l’etapa 0-6 com una única etapa vol dir que es garanteix la seva universalització? La resposta del Departament d’Educació no deixa lloc a dubtes: no.

«Una cosa no està vinculada a l’altra», responen fonts de la conselleria, malgrat que l’esborrany del decret sí que assenyala que, ja que el segon cicle d’aquesta etapa educativa, el 3-6, sí que és de caràcter gratuït, «es tendirà a la progressiva extensió de la gratuïtat al primer cicle, prioritzant l’accés als nens en situació de risc de pobresa i exclusió social», sense més ni més detall ni, per descomptat, calendari.

De fet, el curs passat, al presentar la gratuïtat d’Infantil 2, una cosa que va qualificar de mesura «de país» i «històrica», el conseller Josep Gonzàlez-Cambray, va assegurar que el compromís del Govern era oferir la gratuïtat en la resta de nivells (Infantil 1 i Infantil 0) al llarg del que queda de legislatura.

La música que es desprèn la idea de la unificació dels dos cicles, presentant el 0-6 com una etapa amb identitat pròpia i una intencionalitat educativa única sona bé entre famílies i professionals que fa moltíssim temps que reivindiquen el reconeixement del 0-3 com una etapa educativa més. «¿Aquesta mesura busca acostar la lògica de les bressol a la de les escoles, o la de les escoles a la de les bressol? Si és el segon, i es tracta d’allargar l’etapa 0-3 fins als 6 està molt bé», reflexiona Mireia Mora des de l’afa de l’EBM Els Gats de Barcelona.

Notícies relacionades

A ulls de Mora, el plantejament que el nen sigui en el centre de l’aprenentatge, una cosa en la qual incideix l’esborrany del decret del nou currículum aprovat aquest dimarts i que va en la línia del model d’educació competencial, està molt bé, però «perquè això passi han d’estar ben acompanyats». «¿Amb quins recursos es poden portar a terme aquests currículums? ¿En quins espais? ¿Acompanyats de quina inversió?», reflexiona aquesta mare, convençuda que per poder portar a la pràctica aquest currículum seria necessari abaixar les ràtios de les escoles bressol. «Hi ha una frase que m’agrada molt que diu que jugar és una cosa molt important, la porta d’entrada a l’aprenentatge; a mi no em preocupa que la meva filla estigui tot el dia jugant, el que em preocupa és que no hi hagi prou mans per acompanyar-la en aquests jocs», conclou.

Un dels interrogants que ara s’obren, tenint en compte que l’etapa 0-6 no és obligatòria i la particularitat que són dues etapes [la 0-3 i la 3-6] que tenen lloc en tipologies de centre diferents, com s’implementarà aquest currículum a les escoles bressol privades si aquestes no se senten al·ludides pel decret.