Educació

L’FP Dual s’imparteix ja a les 103 escoles bressol municipals de Barcelona

  • Les escoles infantils municipals de la capital catalana han format durant l’última dècada 748 alumnes del Cicle Formatiu de Grau Superior en Educació Infantil

A1-157906597.jpg

A1-157906597.jpg / JOAN CORTADELLAS (EPC)

4
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

A l’entrada d’aquesta escola municipal, just abans de la immensa habitació dels cotxets (malgrat que tots se saluden pel seu nom, al centre hi acudeixen diàriament 143 nens) un cartell alerta les famílies que apaguin els telèfons: les seves criatures els estan esperant amb molta il·lusió. L’EMB La Fassina, al districte de l’Eixample, a pocs metres del temple de la Sagrada Família és una de les 103 escoles municipals d’educació infantil de Barcelona. Com totes les escoles bressol públiques de la capital catalana –una xarxa que a poc a poc va creixent, tot i que encara és molt insuficient per arribar a totes les famílies que sol·liciten plaça– l’espai és tranquil i agradable, ple de joguines de fusta i modern mobiliari XXS, adaptat a la mesura i necessitats dels seus alumnes. Aquesta és també una de les escoles infantils de la ciutat que primer es va sumar al projecte FP Dual, iniciativa educativa que celebra 10 anys i que aquest curs per primera vegada s’ha estès a totes les escoles infantils municipals de la ciutat.

Una altra d’aquestes 103 escoletes és l’EBM Can Caralleu, al districte de Sarrià-Sant Gervasi. Mercè Lafarga Farrera, directora d’aquesta escola formadora des de fa cinc anys, descriu el programa FP Dual com «l’excel·lència de la formació». «Ens permet fer un modelatge perfecte. Els alumnes tenen l’oportunitat de fer una immersió de més d’un any. Comencen en els dos últims mesos del curs escolar, primer una prova d’un mes, i el curs següent el fan sencer, passant per tots els grups, de 0 a 3. Amb aquest sistema els estudiants s’integren a l’equip docent de l’escola i se’n senten part. Poden observar amb els seus propis ulls el desenvolupament de cada nen i establir vincles no només amb ells, sinó també amb les seves famílies», assenyala Lafarga, una gran defensora del sistema.

Amb la implementació de l’FP Dual en tots els centres d’educació infantil, Barcelona busca consolidar un model de formació professional que s’ha anat implementant de manera progressiva amb èxit (tant a l’EBM La Fassina com a l’EBM Can Caralleu ja són algunes les treballadores que van entrar al centre d’aquesta manera); amb una valoració molt positiva tant de les estudiants que fan les pràctiques com de les professionals que ja estan treballant a les escoles i dels centres educatius de secundària des dels quals s’impulsen aquests cicles formatius.

Escoles amb una doble funció 

Així, des d’aquest curs les 103 escoles de 0-3 de la xarxa municipal de Barcelona són també a partir d’aquest curs centres de formació d’estudiants de Cicle Formatiu de Grau Superior en Educació Infantil de set centres educatius de secundària: l’Institut Ferran Tallada, l’Institut Salvaldor Seguí, l’Institut Miquel Tarradell, l’ETP Xavier, el centre BEMEN 3, el Centre López Vicunya, i l’Escola Solc Nou.

Una mica d’història

El model de formació professional dual, que consisteix a rebre una part de la formació mitjançant activitats formatives i productives a les empreses, es va posar a caminar a Catalunya el curs 2012-2013, com una prova pilot; i l’Ajuntament de Barcelona a través de l’Institut Municipal d’Educació i del Consorci d’Educació de Barcelona, va començar aquest mateix curs a treballar la seva implantació a diverses escoles de la xarxa municipal d’educació de 0-3 anys.

En la primera fase s’hi van sumar 30 escoles infantils municipals, amb la participació de tres centres de secundària i es van formar un total de 60 alumnes. Des d’aleshores, el projecte ha anat creixent any a any. El curs passat (2021-2022) van ser ja 79 les escoles infantils municipals que van acollir com a centres formadors 80 estudiants de quatre instituts, en formació dual. 

Professió encara absolutament feminitzada

Des que va néixer l’FP Dual, fa una dècada, i fins al curs passat, han passat per les bressol barcelonines 645 estudiants, «la majoria de les quals han trobat feina tot just acabar els estudis», apunten des del consistori. Sumant els 103 alumnes que estan fent la formació aquest curs 2022-2023, sumen 748 estudiants, la gran majoria noies (revertir la feminització de les cures és encara una assignatura pendent).

Notícies relacionades

El consistori invertirà aquest curs en aquest programa uns 376.000 euros, diners que cobreixen les beques amb què s’acompanya la formació (l’etapa que correspon al segon curs de pràctiques és remunerada).

Noves mirades

Entre els punts forts de l’FP Dual, els seus impulsors destaquen el fet que «l’alumnat adquireix seguretat en els seus coneixements; se sent més preparat; pot observar les diferents educadores i professionals, i això li permet aprendre metodologies i abordatges diferents». I, les escoles d’educació infantil, per la seva banda, reben un suport que els permet millorar l’organització de l’aula i afavorir el treball en petits grups. «L’alumnat en formació aporta la seva mirada, la seva joventut, i això enriqueix el conjunt d’educadores», apunta Laura Gallego, enèrgica directora de l’EBM La Fassina.