Immigració

Un dels migrants escapats a la pista del Prat tramita el seu asil a Espanya

Un dels migrants escapats a la pista del Prat tramita el seu asil a Espanya

Ferran Nadeu

3
Es llegeix en minuts
Juan José Fernández

És marroquí, home i tem per la seva integritat si torna a Casablanca. També és un dels 28 migrants que el dimecres passat van mirar d’entrar a Espanya fugint per les pistes de l’aeroport del Prat.

Només aquest home, d’aquells 28, està aquest dimarts cursant una petició individual de protecció internacional, i espera la decisió del Ministeri de l’Interior a la zona de trànsit internacional de l’aeroport. A tot estirar, informen fonts policials, la seva espera es pot prolongar fins divendres vinent.

En el cas que se li concedeixi, podrà residir i circular pel país. En cas contrari se li iniciarà procés d’inadmissió, ja que es considera que no ha trepitjat encara territori espanyol.

Denegats

Del grup de migrants que van intentar la seva fuga per les pistes del Prat, quatre van demanar asil el mateix dia 7 quan les forces de seguretat els van interceptar. A tres d’ells, després d’estudiar les seves al·legacions, se’ls ha denegat l’inici de la tramitació. Van ser per tant sotmesos al procés d’inadmissió.

La companyia aèria Pegasus –tal com especifica el protocol internacional per a aquests casos– va haver de fer-se càrrec dels tres denegats, i portar-los a Istanbul en un altre vol aquesta setmana.

La capital turca era, en principi, l’origen del vol que havia sortit de la ciutat marroquina de Casablanca dimecres a la una i deu de la matinada i la travessia del qual va ser interrompuda quan una passatgera, també marroquina, va simular estar embarassada i trencar aigües en aquell moment, provocant un aterratge d’urgència.

Detinguda

Aquesta dona va ser detinguda el mateix dimecres després de ser traslladada d’urgència a la maternitat de l’Hospital Sant Joan de Déu, on es va acreditar que el seu embaràs era fals i va ser detinguda. El jutge la va posar en llibertat l’endemà retirant-li el passaport i amb l’obligació de comparèixer cada dia al jutjat. Es manté a Barcelona mentre se li instrueix una possible acusació per desordres públics i incitació al delicte d’immigració il·legal.

El dia de la fuga, 13 dels 28 passatgers havien sigut interceptats per la Guàrdia Civil a les pistes de l’aeroport. Cinc van acceptar tornar a l’avió en aquell mateix moment. Els altres vuit van ser sotmesos al procés legal d’inadmissió. Quan els va preguntar la Policia Nacional, quatre d’aquests vuit es van decidir per demanar asil. Els quatre que no ho van demanar també van ser inadmesos i Pegasus es va fer càrrec del seu vol. El mateix va passar amb dos dels detinguts dimecres a la tarda. En queden 12 sense localitzar.

Dels nou escapats que han arribat a Istanbul, cap d’ells ha pogut quedar-se a Turquia. Les autoritats policials turques també els han instat el seu propi procés d’inadmissió. L’aerolínia Pegasus els ha portat de nou al punt d’origen, Casablanca.

No hi ha sedició

Al contrari que en el cas dels 25 migrants que van intentar una fuga d’un vol i entrada a Espanya per l’aeroport de Palma de Mallorca, a cap dels del cas del Prat se’ls instrueix un delicte greu. En el cas de Palma, 21 dels 25 compleixen ja un any sota l’acusació de sedició.

La diferència, expliquen fonts aeroportuàries, és que en el cas de Palma va resultar afectat el trànsit aeri, que va haver de ser interromput. A Barcelona no ha sigut així.

No obstant, els responsables de la seguretat de l’aeroport barceloní estudien què va fallar perquè es produís una fuga en les pistes després de l’experiència de Mallorca. Les fonts del sector aeri indiquen que s’estudien possibles fallades de protocol, i si l’avió hauria d’haver estat conduït a una altra part.

Notícies relacionades

«El protocol policial es va observar», diuen les fonts esmentades de la seguretat de l’Estat. «Es van col·locar dues patrulles de la Guàrdia Civil i una de la Policia Nacional als voltants de l’avió».

En la seguretat aeroportuària estan implicades, a més de les forces policials, els tècnics d’AENA i de l’Agència de Seguretat Aèria.