25-N, dia contra la violència masclista

Instituts pioners en educació feminista canvien d’estratègia per evitar l’‘efecte rebot’ dels nois

  • El Quatre Cantons de Barcelona dissol la comissió de gènere i opta per introduir el feminisme de manera transversal en tot el currículum

Instituts pioners en educació feminista canvien d’estratègia per evitar l’‘efecte rebot’ dels nois

FERRAN NADEU

2
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La delegada del Govern contra la Violència de Gènere, Victoria Rosell, alertava el mes passat que estan «calant» entre els joves espanyols els missatges negacionistes de la violència masclista, una cosa que va atribuir a l’«abandonament» en algunes comunitats de l’educació per la igualtat entre homes i dones.

Catalunya no és precisament una d’aquestes comunitats abandonadores, però aquest negacionisme masclista jove és molt palpable en instituts de tot el territori. Un problema transversal –afecta centres amb alumnat vulnerable i centres d’elit– a què no són aliens ni tan sols els centres que fan anys que treballa, i treballa molt bé, la qüestió. Centres referents com el Quatre Cantons, del Poblenou, lluny de negar aquesta realitat –el negacionisme masclista és cada vegada més present entre els joves– estan revisant les seves estratègies per combatre’l.

«El taller feminista que nosaltres podem organitzar a l’institut pot resultar llunyà als nois. El que realment els impacta és el que veuen i escolten a les xarxes socials. Només cal veure com estan creixent les agressions LGBTI. Sembla increïble amb la quantitat de diners que estan gastant les institucions en campanyes de sensibilització, però el missatge negacionista dels ‘youtubers’ que escolten diàriament és el que els cala. És com el trumpisme: de tant sentir-ho acaben creient que és veritat», reflexiona, preocupat, Óscar Altide, director de centre.

«Anar més a fons»

Notícies relacionades

«Anar més a fons»Davant aquesta crua realitat, lluny de rendir-se, Altide ho té clar: «S’ha d’anar més al fons, al dia a dia», resumeix el professor. La pandèmia va deixar tocada de mort la comissió feminista del centre al no poder barrejar alumnes de classes diferents. «Com que l’abordem en espais no lectius, com l’hora del pati, cada vegada costava més que els nois vinguessin, així que vam acabar dissolent la comissió», explica. Va ser una decisió que es va tractar amb preocupació en un claustre que continuava tenint clar que l’educació en valors feministes era una prioritat. Van decidir llavors que era important fer una formació interna a tot el professorat i integrar el feminisme al currículum, «que el dia a dia s’anés nodrint d’aquests valors».

Una de les primeres coses que van fer per a l’abordatge integral del feminisme va ser adequar els documents de centre. «Tenir clara la importància del llenguatge no sexista en la comunicació tant interna com externa del centre», exemplifica el director del Quatre Cantons, absolutament convençut que l’educació feminista ha d’anar molt més enllà que organitzar accions puntuals el 8 de març i el 25 de novembre. Les seves alumnes li donen la raó i apunten el camí: «Cal començar a treballar-ho abans, a primària. Començar a l’institut és tard».