Informe de l’OCDE

Noruega inverteix en educació secundària un 51% més que Espanya

  • Alemanya hi inverteix un 35% més que Espanya, i França un 26% més

  • La despesa per estudiant a Espanya és inferior a la mitjana de l’OCDE i de la UE-22

A1-157325030.jpg

A1-157325030.jpg / laura guerrero (EPC)

3
Es llegeix en minuts

El secretari d’Estat d’Educació ha presentat aquesta setmana l’informe ‘Panorama de l’educació’, elaborat per l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OCDE). Una àmplia radiografia internacional de la qual van sortir diversos titulars, com que el 28% de joves espanyols només té estudis bàsics o que l’OCDE demanava avaluar l’impacte en l’educació de la pandèmia i ajuda psicològica per als joves. Però de les 214 pàgines de l’estudi es desprenen altres informacions, com que la despesa per estudiant en institucions educatives –públiques i privades– a Espanya durant el 2019 és inferior a la mitjana de l’OCDE i de la UE-22, que gasten 1,1% vegades més. La despesa total per estudiant a Espanya el 2019 va ser de 10.694 euros, mentre la mitjana de l’OCDE va ser d’11.990 euros, i la de la UE-22 de 12.195.

Posant encara més la lupa en aquest apartat, l’estudi detalla que la despesa en educació secundària varia entre els 16.192 dòlars de Noruega i els 2.890 de Mèxic. Aquesta despesa a Noruega és superior en un 51% al d’Espanya, mentre que països com Alemanya i França tenen un percentatge més elevat, en un 35% i un 26%, respectivament. El nivell de despesa en aquest nivell educatiu específic a Espanya és també més baix que la mitjana de l’OCDE i de la UE-22.

Més pes sobre les famílies

Més pes sobre les famíliesL’informe detalla també la despesa de les famílies i mostra amb dades uns fets coneguts per tots: que, amb l’augment del nivell educatiu, creix l’obligat esforç de les famílies. Les famílies espanyoles cobreixen el 12% de les despeses en educació primària, secundària i postsecundària no terciària, un percentatge més alt que el de la mitjana de l’OCDE (7%) i de la UE-22 (5%).

En el mateix apartat, l’informe assenyala que Espanya va tenir una despesa anual per estudiant en institucions educatives (públiques i privades) del 20,6% en educació primària, del 25,7% en educació secundària i del 34,1% en educació terciària en relació amb el PIB per habitant, percentatges similars al de les mitjanes internacionals de l’OCDE (21,8%; 24,4% i 37,3%, respectivament) i de la UE22 (21,4%; 24,2% i 35,4%).

Més nivell, més despesa

Les gràfiques mostren que la despesa augmenta en relació al nivell educatiu. Així, per a Espanya, en educació primària, el 2019 va ser de 8.580 euros; en educació secundària, de 10.706 eurosi en educació terciària, de 14.237 euros. Per tant, la despesa va ser 1,25 vegades més elevada en educació secundària que en primària, mentre que en educació terciària és 1,66 vegades superior al d’educació primària. Les mitjanes internacionals de l’OCDE i de la UE-22 mostren que es gasta 1,15 vegades més en secundària que en primària, i 1,77 i 1,74 vegades més, respectivament, en educació terciària que en primària.

Notícies relacionades

La despesa en l’alumnat dels programes de formació professional és la més alta de l’etapa d’educació secundària i a Espanya, en això sí, és superior a la despesa mitjana dels països de l’OCDE i de la UE-22.

Evolució

Analitzant l’evolució de la despesa total anual en institucions educatives entre el 2012 i el 2019, a Espanya ha crescut un 1,8%, un increment similar al de l’OCDE (1,9%) i superior al de la UE-22 (1,6%). Per la seva banda, la radiografia assenyala que l’evolució de la despesa anual per estudiant és del 0,7% a Espanya, inferior als augments de l’1,8% en l’OCDE i en la UE22. Tanmateix, s’ha de tenir en compte que Espanya presenta un creixement en el nombre d’estudiants de l’1,1%, molt superior al 0,1% de l’OCDE i al descens d’un 0,2% en la UE-22. Xile és el país que més ha elevat la despesa per estudiant (2,5%), seguit de Noruega (1,8%) i del Regne Unit (1,7%).