Proposta del Govern

La futura Llei del Taxi preveu eradicar les VTC urbanes a Barcelona i reservar aquest servei només al taxi

Tots els taxis i VTC hauran de portar instal·lat un dispositiu de control a distància, que permetrà conèixer la seva activitat en temps real i detectar irregularitats

zentauroepp51671982 10 01 2020   barcelona  taxis y vtc parados en un sem foro f200112163049

zentauroepp51671982 10 01 2020 barcelona taxis y vtc parados en un sem foro f200112163049 / Jorge Gil

3
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

La futura Llei del Taxi, oficialment anomenada Llei de transport de persones en vehicles de fins a nou places, preveu eliminar progressivament l'activitat dels vehicles de transport amb conductor (VTC) en l'àmbit urbà, que quedarà reservat en exclusiva al servei de taxi.

Després de sis anys d'espera, el Govern ha presentat aquest dimarts al Consell del Taxi la seva proposta de norma, l'objectiu de la qual és "ordenar i conciliar el sector", en paraules de la directora general de Transport i Mobilitat, Susi López. La iniciativa busca posar fi a la forta confrontació entre taxis i VTC. Aquests últims, concebuts inicialment per a serveis de precontractació a empreses, han vist com la irrupció de les plataformes digitals va agilitzar el seu funcionament fins a equiparar-lo, a la pràctica, amb el servei de taxi.

Transició i noves figures

A l'AMB existeixen actualment 10.500 llicències de taxi i 990 autoritzacions de VTC urbanes i interurbanes. La proposta presentada aquest dimarts suposa, segons el Govern, el primer pas decisiu per ordenar un sector en conflicte i garantir que el taxi continuï sent el servei de referència en la mobilitat urbana. Per això contempla que les noves llicències urbanes s'atorguin únicament a taxis, mentre que els permisos dels aproximadament 600 VTC que operen dins de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) fent un servei urbà s'aniran extingint de forma gradual, en una "transició suau".

Per donar una sortida a aquest sector, la norma crea una nova figura: els Vehicles d'Alta Disposició, que hauran de contractar-se amb un mínim de dues hores d'antelació i oferir un servei d'almenys una hora seguida.

Hi haurà excepcions: durant grans esdeveniments com el Mobile World Congress, tant els VTC com els vehicles d'alta disposició podran prestar un servei de reforç equiparable al del taxi. Així mateix, els municipis tindran l'opció de convocar llicències estacionals per cobrir necessitats concretes i temporals.

La llei inclou a més una regulació específica per a les limusines, amb precontractació mínima de 12 hores i durada mínima d'una hora.

Noves llicències

Actualment, l'AMB es troba en un context de limitació de l'oferta per raons d'interès general: l'àrea urbana supera els nivells de contaminació permesos per la UE, alhora que existeix una ocupació de l'espai públic propera a la saturació, segons López. En aquestes circumstàncies, la norma indica que l'administració només podrà augmentar l'oferta -si està comprovat que hi ha una demanda no coberta-, amb noves llicències de taxi, en considerar-se un servei d'interès públic per tenir tarifes regulades i l'obligació d'atendre tots els usuaris.

En un escenari de normalitat, sense problemes de congestió ni contaminació, la proposta indica que l'administració convocarà primer concursos de llicències per a taxis, i només si no es cobrissin, s'obriria una segona convocatòria per a VTC.

Dades i control digital

Tots els taxis i VTC hauran de portar instal·lat un dispositiu de control a distància, que permetrà conèixer la seva activitat en temps real, detectar irregularitats i sancionar de forma telemàtica, sense necessitat d'agents al carrer. En l'actualitat hi ha centenars de VTC amb llicència interurbana operant il·legalment a Barcelona, situació que es pretén corregir amb la nova norma. També es vol evitar que els taxis rebutgin viatges curts o que cobrin tarifes per sobre del que està establert. La infraestructura de dades també servirà per analitzar l'oferta i la demanda, ajustar la planificació i decidir sobre l'obertura de nous concursos.

A més, les plataformes d'intermediació hauran d'estar registrades i assumir responsabilitat sobre els taxis amb els quals treballin, de forma similar al que passa amb les plataformes de pisos turístics.

Marc territorial

Els taxis interurbans continuaran funcionant com fins ara, amb obligació d'estar adscrits al seu municipi d'origen. En el cas de l'aeroport, es considerarà llicència urbana: els taxis podran operar lliurement, i els VTC només podran accedir des de fora si l'origen del servei està en un altre municipi, per exemple, un trajecte Sabadell–aeroport.

Notícies relacionades

Les noves llicències hauran de prestar-se amb vehicles ECO o de zero emissions, encara que els municipis podran exigir estàndards més alts. L'IMET continuarà sent el regulador a l'AMB, encara que diversos municipis podran constituir una àrea de prestació conjunta per coordinar la gestió del transport.

Proposició no de llei

Al conjunt de Catalunya, hi ha 15.000 taxis i 4.074 VTC interurbanes. El portaveu d'Élite Taxi, Tito Álvarez, s'ha mostrat molt satisfet amb el contingut de la proposta i ha reclamat a PSC, ERC, Junts i Comuns que donin suport a la proposta per aprovar-la aquest mateix any mitjançant una proposició no de llei (PNL).