Educació a Catalunya

Les famílies amb fills autistes denuncien abandonament per part del Departament

  • Asseguren que reben poc suport i poca informació d’una conselleria que insisteix que «aquest serà el curs de la inclusió».

A1-144624795.jpg

A1-144624795.jpg / ZOWY VOETEN (EPC)

3
Es llegeix en minuts

Les desenes d’entitats que formen part de la Federació Catalana d’Autisme, que representa 12.000 famílies del col·lectiu autista de tot Catalunya, han fet pública aquesta setmana un comunicat en el qual lamenten la falta d’inclusivitat del sistema educatiu. Entre la llarga llista de problemes i traves que s’han trobat per intentar iniciar el curs amb normalitat, destaquen els inconvenients que en moltes ocasions els han posat en els processos d’inscripció i en l’assignació d’auxiliars de suport –o cuidadores–, situació que, insisteixen, «augmenta la desprotecció i l’abandonament d’alumnat amb TEIA (trastorn de l’espectre autista) a les escoles i als instituts».

Segons dades d’aquesta federació, a Catalunya, 1 de cada 81 persones té autisme i les xifres indiquen un augment considerable dels casos diagnosticats en els últims anys. Però, malgrat l’elevat nombre de persones amb TEIA en la societat, les famílies denuncien que «hi ha una falta de suport i d’adaptació a les necessitats específiques del col·lectiu estructural, que afecta en tots els àmbits socials, i l’educatiu, desgraciadament, no és una excepció, tot i haver-hi un decret de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu des de l’any 2017».

Casos en augment

Les últimes dades presentades per la Confederació Autisme Espanya, indiquen que l’alumnat no universitari amb autisme a Espanya ha augmentat un 216% entre els cursos 2011-2012 i 2019-2020.

Un dels principals problemes que es troben les famílies té relació amb l’assignació d’hores de cuidadores. La figura d’aquest professional als centres educatius és indispensable per a l’alumnat amb TEIA, ja que molts estudiants requereixen una persona que els acompanyi cada dia i els recolzi durant la jornada escolar. Actualment, les famílies lamenten que se’ls ha negat l’atorgament de vetllador/a quan ho han demanat o se’ls han concedit hores per a aquest servei que són insuficients per satisfer les necessitats reals. A aquesta alarmant situació que s’ha accentuat en els últims anys, s’hi suma, denuncien les famílies, una «falta d’informació i de comunicació per part del Departament quant als processos d’inscripció, processos de presentació de queixes, calendari i resposta».

Les entitats han traslladat a la Federació Catalana d’Autisme que almenys el 25% de les famílies que formen part de cada organització estan tenint problemes amb Educació. Des de l’entitat s’han reunit amb el Departament per traslladar el malestar del col·lectiu per generar espais de col·laboració entre l’Administració pública i les entitats del tercer sector. Arran d’aquesta trobada es posaran en marxa iniciatives com la formació i sensibilització en autisme i s’intentarà activar un programa d’intercanvi d’informació de casos particulars que agiliti els tràmits i redueixi l’angoixa de les famílies. Les dificultats denunciades de les famílies contrasten amb el discurs del conseller, que insisteix que aquest ha de ser «el curs de l’escola inclusiva».

«Present dramàtic»

Notícies relacionades

En aquesta línia, el conseller Cambray va presentar aquest dilluns la Taula de Participació per a l’Escola Inclusiva, en la qual van participar més de 100 persones. Des de la Federació assenyalen que agraeixen la disponibilitat del Departament per desenvolupar accions de futur, però remarquen que «el present encara és dramàtic pel que fa al servei de cuidadores». «Des d’Educació ens han comunicat que no hi ha una solució viable en aquest moment, ja que s’estan plantejant la idoneïtat del sistema de distribució de cuidadores», apunten.

Des de la Federació Catalana d’Autisme, prossegueixen en el seu comunicat, continuen reivindicant «l’alternativa de l’assistència personal per pal·liar situacions de discriminació i vulneració de drets», i aposten per la col·laboració interdepartamental.