Frau

Coca-Cola no està regalant res: la Guàrdia Civil alerta d’un nou cas de ‘phishing’

Un missatge de WhatsApp redirigeix a una web falsa que demana dades personals per guanyar una targeta de 500 euros per a combustible

sociedad/cocacola.jpeg

sociedad/cocacola.jpeg / Zeta_intramedia

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

L’Oficina de Seguretat de l’Internauta de la Guàrdia Civil ha alertat d’una nova estafa de ‘phishing’ desenvolupada a través de l’enviament de missatges de WhatsApp en què se suplanta la identitat de Coca-Cola i es tracta de fer arribar a l’usuari a una web fraudulenta utilitzant com a reclam la possibilitat d’obtenir regals amb motiu del 130è aniversari de la marca de refrescos. La web falsa sol·licita a l’usuari que proporcioni les seves dades personals per poder guanyar una targeta de 500 euros per a combustible i gas a la xarxa de gasolineres Shell, però al llegir la lletra petita es comprova que el que realment està fent és subscriure’s a un servei que comporta el desemborsament de 43,5 euros cada dues setmanes.

La Guàrdia Civil recomana en el seu compte de Twitter que tots aquells que ja hagin caigut en la trampa i hagin proporcionat les dades de la seva targeta de crèdit contactin amb la seva entitat financera per evitar que el mal vagi a més, i demanen estar atent i monitoritzar periòdicament la informació que hi ha publicada sobre tu a internet per evitar que les teves dades privades estiguin sent utilitzades sense el teu consentiment».

«Si, després d’haver fet ‘egosurfing’ [és a dir, una recerca del teu nom i altres dades personals al cercador], trobes una cosa que no t’agrada o s’està oferint indegudament informació sobre tu, pots exercir els teus drets d’accés, rectificació, oposició, supressió, limitació del tractament de les teves dades personals. L’Agència Espanyola de Protecció de Dades et proporciona les pautes perquè els puguis exercir», recorda la Guàrdia Civil.

Lletra petita

L’enllaç que arriba a través de WhatsApp reenvia l’usuari a la web fraudulenta, que presenta un aspecte molt semblant al de Coca-Cola però que no és la seva web original. La Guàrdia Civil recomana acudir al domini real d’una marca per veure si realment tenen disponible aquesta promoció i evitar fraus.

A la web fraudulenta, per aconseguir el premi l’usuari ha d’escollir el premi ocult entre diverses opcions en forma de neveres, si bé el resultat és idèntic: per disfrutar de l’obsequi, cal reenviar el missatge a 20 contactes, de manera que es viralitza el frau, i aportar les dades personals, de manera que es consumeixi l’estafa: la web ofereix la possibilitat d’aconseguir una targeta Shell de combustible i gas per valor de 500 euros pagant només 2 euros, però en realitat, el que s’està fent, com diu la lletra petita, és subscriure’s a abonar 43,5 euros cada 14 dies. Si es vol cancel·lar la subscripció cal abonar 6,95 euros.

Prudència

Notícies relacionades

Des de l’Institut Armat es recomana molta prudència per evitar caure en fraus de ‘phishing’, i no refiar-se d’anuncis amb «promocions increïbles» sense abans llegir la lletra petita, mantenir el sentit comú i comprovar que l’antivirus i el sistema operatiu del dispositiu funciona en perfectes condicions.

I es recorda seguir una sèrie de consells al navegar per internet davant situacions de possible ‘phishing’, com no facilitar les dades personals i llegir amb atenció els textos de la web en qüestió, desconfiar de promocions ‘online’ que requereixin dades personals i bancàries i, en cas d’accedir a un servei des de la seva aplicació, «revisar que estigui instal·lada l’aplicació legítima i que els permisos proporcionats siguin adequats».