Cel taronja
¿Com ens podem protegir de la calitja a Espanya? Recomanacions per evitar-ne els efectes nocius
El núvol de pols del Sàhara posa en perill la salut, especialment la de la població vulnerable

La invasió d’aire amb pols sahariana en suspensió és un espectacle gairebé hipnòtic. Els vents generats per la borrasca ‘Celia’ han provocat que un gran núvol amb partícules del desert africà hagi irromput a Europa i hagi tenyit de taronja àmplies zones del Vell Continent.
Però al marge de l’espectacle al cel i el singular del fenomen meteorològic, la pols a l’atmosfera enclou diversos perills, especialment per a persones amb la salut vulnerable.
Contràriament al que passa amb els gasos, les partícules en suspensió a l’atmosfera, una vegada inhalades, es queden als pulmons. Com a conseqüència, poden causar sequedat i irritació a nas, coll i ulls. També pot causar tos i broncoespasmes.
Aquells pacients amb malalties respiratòries cròniques, fonamentalment asma i malaltia pulmonar obstructiva crònica (EPOC), poden patir tos, dispnea –falta d’aire–, sibilàncies o xiulets i fins i tot expectoració de mucositat. Així ho explica Felipe Villar, cap associat del Servei de Pneumologia de la Fundació Jiménez Díaz i coordinador científic de la revista ‘Open Respiratory Archives’, de la Societat Espanyola de Pneumologia i Cirurgia Toràcica (Separ).
Els consells
Notícies relacionadesLa població sense patologies prèvies tampoc és lliure de riscos. Un episodi llarg de calitja pot causar casos d’ansietat i estrès. Això sense comptar la possible presència d’altres partícules contaminants. La pols arribada des de l’Àfrica pot contenir traces d’isòtops radioactius, a causa de la industrialització del Magrib. Cada vegada que l’Aemet avisa d’una intrusió de pols sahariana, la població de la Península i les illes inhala un aire més nociu del que creu. No són quantitats preocupants, però han pogut ser mesurades pel científics en dos estudis diferents: un del CSIC centrat en les Canàries i un altre francès que ha determinat la presència d’un isòtop radioactiu a les pluges de fang a tot Espanya.
Per evitar tots aquests problemes, és recomanable seguir aquests consells, amb especial atenció als nens més grans i embarassades:
-Sortir el mínim possible de casa
- Hidratar-se i evitar el contacte amb la pols
- Utilitzar mascareta
- Tancar finestres a casa
- No fer exercici a l’aire lliure
- Reduir la velocitat al conduir
- Utilitzar els llums i netejar bé els vidres
- En el cas de presentar dificultat per respirar, cal anar al metge, especialment si són pacients amb malalties respiratòries
- Bizum Bizum canvia les regles: a partir d'ara aquests enviaments estaran prohibits
- Lleig comiat d’Ancelotti que esquitxa Florentino i el vestidor
- Tribunals Els Mossos que van ajudar a escapar Puigdemont van aparcar el cotxe de la fuga el dia anterior a Arc de Triomf
- NOU MODEL DE CIUTAT El Trambesòs, tallat més de mig any per la reurbanització de la Gran Via
- Informe d’Acció Catalunya és la segona regió del món que més inversió tecnològica atrau per al sector de la salut
- Article del conseller de Política Lingüística Un pacte per fer créixer el català, per Francesc Xavier Vila
- Rampes nocturnes: per què es produeixen, quines són les causes i què he de fer?
- Xarxa de pederàstia Els educadors que tractaven la menor tutelada violada pel 'Pelicot català' van descobrir al seu mòbil fotos i vídeos dels abusos
- Nou decret El Govern ajorna la pujada de la taxa turística pendent del suport dels Comuns
- De 7Cases Detinguda una administradora de finques per apropiar-se de 256.246 euros de 14 comunitats de veïns