El 52% de les carreteres a Espanya tenen greus deficiències

Les vies interurbanes estan en la pitjor situació des de la dècada dels anys 80. Un total de 34.000 quilòmetres necessiten una reparació urgent.

Aragó mostra el percentatge més alt de vies en mal estat. Catalunya se situa en la mitjana

Carreteras con coches viejos

Carreteras con coches viejos / Neomotor

2
Es llegeix en minuts
Patricia Martín
Patricia Martín

Periodista

Ubicada/t a Madrid

ver +

Ja sigui en viatges llargs o en trajectes curts, és habitual passar per algun tram de carretera en mal estat, amb esquerdes i sots que fan tremolar el volant i, en ocasions, el cotxe sencer. Un estudi recent de l’Associació Espanyola de la Carretera (AEC) alerta que les vies interurbanes espanyoles estan en el pitjor estat de la història recent, ja que més de la meitat de la xarxa (en concret el 52%) necessita reparació en un termini inferior a quatre anys.

En concret, el col·lectiu avisa que 33.966 quilòmetres registren deterioraments molt greus, tant estructurals (sots o pell de cocodril a l’asfalt) com superficials (esquerdes de mida considerable). Per això, haurien de ser reconstruïdes abans d’un any. I altres desperfectes en 20.407 quilòmetres deteriorats requereixen actuacions en un termini màxim de quatre anys. Per tant, és necessari intervenir en 54.373 quilòmetres del total de 101.700 km de la xarxa viària (el 52%), cosa que implica que les carreteres espanyoles estan en la pitjor situació des que aquesta associació fa inspeccions: és a dir, des dels anys 80.

Tenint en compte només el període recent, en els últims tres anys els trams amb un deteriorament molt greu del paviment han passat de 13.000 el 2022 a gairebé 34.000 el 2023, prop del triple, amb un ritme de deteriorament anual del 8%.

Per portar a terme l’estudi, l’AEC ha utilitzat, per primera vegada en 40 anys, una avaluació digital, mitjançant captació dinàmica d’imatges i processament amb intel·ligència artificial, que permet analitzar 10 vegades més quilòmetres que l’anàlisi visual. No obstant, segons explica Jacobo Díaz Pineda, director general de l’entitat, "la nova metodologia no justifica l’increment del deteriorament a la xarxa". "Ja fa anys que estem denunciant que les carreteres no es deterioren de manera lineal, sinó de forma exponencial, cosa que vol dir que en escassos terminis de temps pateixen significatius increments de deteriorament i la inspecció del 2024 ha corroborat la nostra sospita".

Dèficit

El motiu és la falta d’inversió, un dèficit que l’Associació Espanyola de la Carretera xifra en 13.491 milions d’euros, davant els 9.453 milions que s’estimaven necessaris el 2022. Les necessitats d’inversió es reparteixen entre 8.770 milions per a les carreteres autonòmiques i 4.721 milions per a les vies propietat de l’Estat.

Tenint en compte la xarxa autonòmica, Aragó se situa en estat "crític", ja que un 68% de la seva xarxa té deterioraments greus als seus ferms, un 16% més que la mitjana espanyola (que se situa en el 52%). Per darrere hi ha Galícia i Castella-la Manxa, amb un 59%. En el costat contrari destaca la Comunitat Valenciana, amb només un 32% de quilòmetres en mal estat, i Madrid, amb un 38%. Catalunya se situa en la mitjana, amb un 52%.

Notícies relacionades

El deteriorament de les carreteres té diverses conseqüències. D’una banda, no hi ha estudis que demostrin una causa-efecte en l’increment d’accidents, "però el 80% de la informació per prendre decisions al volant entra pels ulls i, si un conductor està pendent de la conservació del ferm, està menys pendent de la resta d’informació, tindrà menys seguretat i temps de reacció", apunta Díaz Pineda.

I hi ha una altra conseqüència més clara: circular per una carretera en mal estat incrementa fins a un 12% el consum de combustible. Així mateix, obliga a reduir la velocitat una mitjana del 10%.

Temes:

Carreteres Intel