Ventres de lloguer

Rebaixes de Black Friday, nadó garantit i altres estratègies publicitàries del mercat de ventres de lloguer

L’Institut de les Dones analitza la publicitat de les agències de mediació de gestació per substitució

Rebaixes de Black Friday, nadó garantit i altres estratègies publicitàries del mercat de ventres de lloguer
3
Es llegeix en minuts
Violeta Molina Gallardo

«Li garantim l’èxit o li tornem els diners», «Black Friday: un 3% de descompte en qualsevol dels programes», «paquet de subrogació vip»... Aquests reclams publicitaris tenen com a finalitat captar ‘clients’ d’un ’servei’ que està prohibit a Espanya, la gestació per substitució o ventres de lloguer. Anuncis per atraure persones que vulguin contractar una dona a l’estranger perquè gesti i doni a llum un nen a qui haurà de renunciar per entregar-lo a aquests ‘clients’.

A Espanya, els contractes de gestació per substitució són nuls de ple dret, no obstant, hi ha empreses intermediàries que faciliten que ciutadans espanyols accedeixin a aquesta pràctica a l’estranger. Aquestes empreses es publiciten «sense cap mena de restricció» i «recorren a estratègies comercials dirigides tant a ampliar la demanda com a blanquejar la seva activitat en un país on la legislació» prohibeix aquesta pràctica, denuncia l’Institut de les Dones en la seva ‘Anàlisi de la Publicitat de la Gestació per Substitució’, fet públic aquest dijous.

L’estudi ha analitzat 77 queixes rebudes per l’Observatori de la Imatge de les Dones entre el 2018 i el 2021, totes relatives a la publicitat orientada a promocionar «un servei de mares gestants, qui són el subjecte del contracte en què el nadó que ha de néixer és l’objecte de la transacció».

Que gesti una altra dona per mantenir la línia

Els reclams, que s’articulen amb anuncis, a través de les xarxes socials i pàgines web, recorren a estratègies de màrqueting que s’utilitzen per promocionar altres productes o serveis. Tanmateix, aquí el to mercantil es fa servir per oferir l’adquisició d’un ésser humà a través de la contractació d’una mare de lloguer.

Descomptes durant el Black Friday, promesa de satisfer un desig –el de ser pare o mare–, promoció del servei perquè la dona no perdi la línia o no interrompi la seva carrera professional per l’embaràs o garantia d’èxit amb independència de «contingències» com pugui ser la mort del nadó, són alguns dels missatges publicitaris analitzats.

«La promoció d’aquesta xarxa d’empreses que fan el seu negoci amb aquesta lucrativa activitat, tot i que il·lícita a Espanya, tenen l’objectiu d’incrementar la demanda, instar a la satisfacció de desitjos que contribueixen a generar a través de la publicitat i en el marc d’una societat de consum en què sembla que tot és possible si es pot pagar, oferint tota mena de serveis avantatjosos que deixen traslluir el mercat que hi ha rere una legítima aspiració o desig», incideix l’Institut de les Dones.

Aquestes agències intermediàries no fan campanyes convencionals, però «sí que utilitzen àmpliament els mitjans de comunicació per a la promoció de la contractació de mares gestants», apunta l’organisme dependent del Ministeri d’Igualtat, que considera aquesta pràctica una forma d’«explotació reproductiva».

La futura reforma de la llei d’interrupció voluntària de l’embaràs així ho reconeixerà i prohibirà la publicitat de les agències d’intermediació, difosa per qualsevol «mitjà o suport».

Actualment «no hi ha mecanismes jurídics per impedir aquestes promocions que incompleixen la legalitat, cosa que sembla absolutament necessària», afirma l’Institut de les Dones.

«Li garantim l’èxit o li tornem els diners»

Els missatges utilitzats per les agències intermediàries oscil·len entre un llenguatge tècnic per «emmascarar el procés real», l’emocional que crida a satisfer un somni o un desig i el mercantil, que fins i tot recorre a la «cosificació» per atraure algunes dones.

«La maternitat subrogada l’ajudarà a ser mare i mantenir-se en forma. Avui dia hi ha més i més exemples quan les dones utilitzen els serveis d’una mare subrogada per mantenir-se en forma sense perdre el ritme laboral», és un dels reclams analitzats.

Notícies relacionades

S’ofereixen «paquets de subrogació vip» en què es pot triar el sexe del nadó o les característiques de la dona gestant, es creen «catàlegs» de dones i es recorre a imatges de candidates «blanques, joves, atractives i amb expressió de felicitat» i de nadons «rodanxons, de color blanc i ulls clars».

Algunes arriben a garantir l’èxit i prometen tornar els diners en cas contrari. Fins i tot hi ha opcions per respondre a «contingències» com la mort del nadó perquè el client «no es quedi sense nen ni diners». Una empresa afirma que, en cas que això passi, sense pagar un euro més, es reinicia el programa contractat.