Via d’urgència
Acollir refugiats ucraïnesos a casa: com allotjar nens a Catalunya
La guerra de Rússia i Ucraïna, en directe
La Creu Roja ha alertat que, en tan sols un dia, prop de 1.000 persones han sigut ateses en els punts d’arribada que organitza l’oenagé a Figueres, el Prat, Sants i Barcelona. I molts d’ells, són dones i nens.
La consellera de Drets Socials de Catalunya, Violant Cervera, ha explicat que totes les entitats o famílies que vulguin anar a buscar o acollir menors refugiats de la guerra a Ucraïna s’han de posar en contacte amb la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA).
En aquest sentit, ha demanat «a tot el món que vulgui ser família d’acollida, i a tot el món que ja estigui amb menors ucraïnesos sense tutors legals, que es posi en contacte amb el departament a través del telèfon d’Infància Respon». Les persones que vulguin s’han de posar en contacte amb el 116 111 o mitjançant un correu a dgaia.dso@gencat.cat. Es realitzarà una primera valoració i un estudi provisional de la família d’emergència (contacte amb la família, visita al domicili i entrevista, i emissió del informe). Tots seran escolaritzats.
Cervera ha recalcat que les entitats o famílies d’aquests menors refugiats no han d’actuar «de forma unilateral» per evitar situacions irregulars, perquè «si les coses no es fan bé podria tractar-se de tràfic de menors».
Cervera ha explicat que els qui vulguin acollir han de comunicar-ho a la DGAIA i que la Generalitat és la responsable legal de qualsevol menor que arribi a Catalunya sense els seus corresponents tutors legals.
Crida a la responsabilitat
«Hem sabut que hi ha moltes entitats que, amb tota la bona fe del món, han manifestat la voluntat d’anar a buscar nens a Ucraïna per portar-los a Catalunya i som al seu costat, però fem una crida a la responsabilitat», ha afirmat.
La consellera ha indicat també que s’han accelerat els protocols i el treball amb famílies i entitats mitjançant «un circuit d’urgència» per poder acollir els nens que fugen de la guerra a Ucraïna amb l’objectiu de proporcionar-los entorns segurs i legals, assegurar el seu benestar i que tinguin els papers en regla al més aviat possible perquè puguin tenir garantits l’accés al sistema de salut públic i el seu dret a escolarització.
Custodia provisional
Els menors ucraïnesos refugiats a Catalunya estaran sota la tutela de la Generalitat i les famílies que els acullin tindran la «custòdia provisional», fins que els equips de la DGAIA facin les valoracions pertinents de les seves llars i entorns per poder donar-los «un estatus d’acollida més permanent».
«El més important ara mateix és la seguretat, la salut, els drets i el benestar dels nens, que estan en una situació absolutament vulnerable, i la Generalitat serà al costat de les famílies per atendre les necessitats que tinguin», ha afirmat Cervera.
La consellera també ha explicat que la identificació de tots els menors acollits i les seves respectives famílies es comunicaran al consolat ucraïnès i que la DGAIA estarà en contacte amb el consolat «per tramitar i gestionar la documentació dels menors que ho requereixin per haver-la perdut fugint del seu país d’origen o bé perquè no la tinguin».
- ¡Que deixis de plorar, nen!
- Sorteig Extraordinari de Nadal 2025 Comprovar Loteria Nadal 2025: consultar si el meu dècim té premi
- La Policia es presenta al CNIO a petició d’Anticorrupció, que investiga una denúncia
- Investigació oberta Mossos rastreja el GPS del mòbil de Jonathan Andic per reconstruir els seus passos
- CRÍTICA David Bisbal, nadales d’etiqueta i èxits ‘turbo’
- Actor amb problemes Tylor Chase, l’exestrella infantil de Nickelodeon que ara viu al carrer
- Estil de vida El secret de la longevitat de Lewandowski per seguir a l’elit amb 37 anys: «No és el que faig ara, sinó el que he fet els últims 10 anys»
- Actuació del Tribunal de Comptes Investiguen l’Agència Espanyola de Cooperació Internacional per contractes sense justificar de 21,7 milions
- Els consells de Maria José Valiente, psicòloga i col·laboradorada de SanaMent Descubreix el mètode PEPME de la psicòloga Maria José Valiente per fer front al consumisme nadalenc
- Balanç monàrquic El Rei tanca el 2025 amb el passat del seu pare i Urdangarin en primer pla
