Trànsit

La fiscalia vol intensificar la via penal pels punts negres a les carreteres

  • El 30% dels accidents són conseqüència del mal estat d’alguns trams

La fiscalia vol intensificar la via penal pels punts negres a les carreteres

EFE/ J.M. García

1
Es llegeix en minuts
Juan Ruiz Sierra
Juan Ruiz Sierra

Periodista

ver +

El fiscal coordinador de Seguretat Viària, Bartolomé Vargas, considera que encara queda molt per fer sobre els punts negres de les carreteres espanyoles. «El 30% dels accidents són conseqüència del mal estat de les vies», va dir la setmana passada durant una compareixença en què va apostar per intensificar la via penal per combatre la situació en què es troben algunes carreteres del nostre país. 

Mentre la societat fa anys que interioritza la necessitat d’extremar la cura a l’hora de conduir, l’atenció a les vies públiques, va explicar Vargas, continua ocupant un segon pla, tant per a les institucions com per als que van al volant. Per pal·liar aquesta situació, la fiscalia recorda que hi ha un delicte específic. L’article 385.2 del Codi Penal castiga amb presó de sis mesos a dos anys o multes de 12 a 24 mesos i treballs en benefici de la comunitat de 10 a 40 dies a qui provoqui un «greu risc» per a la circulació «no restablint la seguretat de la via, quan hi hagi obligació de fer-ho».

Concretar la responsabilitat 

Notícies relacionades

El precepte, va explicar Vargas, afecta tant les administracions (estatal, autonòmica i local) com les empreses contractades per a la construcció i manteniment de les carreteres. Però aplicar-ho suposa una tasca «complexa». Sobretot, perquè no contempla la responsabilitat de la persona jurídica, així que no hi ha la imputació a les entitats públiques o privades. S’ha de determinar els funcionaris o treballadors concrets que han intervingut en la construcció, inspecció i conservació de la carretera en mal estat. La norma també exigeix que el risc per al conductor sigui imprevisible, un requisit que implica que no estigui senyalitzat com a tram perillós. 

«Quan, malgrat detectar-se els greus riscos o accidents a les vies públiques urbanes i interurbanes i de manera reiterada ser advertits amb solucions fàcilment assequibles, s’insisteix a no posar-les en marxa sense cap raó o justificació, és quan es pot plantejar l’aplicació de la norma penal», considera la fiscalia. Però el més important, va assenyalar Vargas, és la «prevenció», per la qual cosa l’organisme que dirigeix vol impulsar la col·laboració amb les administracions i les empreses del sector per detectar els trams de concentració d’accidents i mirar d’erradicar-los.