Trànsit
La fiscalia vol intensificar la via penal pels punts negres a les carreteres
El 30% dels accidents són conseqüència del mal estat d’alguns trams

El fiscal coordinador de Seguretat Viària, Bartolomé Vargas, considera que encara queda molt per fer sobre els punts negres de les carreteres espanyoles. «El 30% dels accidents són conseqüència del mal estat de les vies», va dir la setmana passada durant una compareixença en què va apostar per intensificar la via penal per combatre la situació en què es troben algunes carreteres del nostre país.
Mentre la societat fa anys que interioritza la necessitat d’extremar la cura a l’hora de conduir, l’atenció a les vies públiques, va explicar Vargas, continua ocupant un segon pla, tant per a les institucions com per als que van al volant. Per pal·liar aquesta situació, la fiscalia recorda que hi ha un delicte específic. L’article 385.2 del Codi Penal castiga amb presó de sis mesos a dos anys o multes de 12 a 24 mesos i treballs en benefici de la comunitat de 10 a 40 dies a qui provoqui un «greu risc» per a la circulació «no restablint la seguretat de la via, quan hi hagi obligació de fer-ho».
Concretar la responsabilitat
Notícies relacionadesEl precepte, va explicar Vargas, afecta tant les administracions (estatal, autonòmica i local) com les empreses contractades per a la construcció i manteniment de les carreteres. Però aplicar-ho suposa una tasca «complexa». Sobretot, perquè no contempla la responsabilitat de la persona jurídica, així que no hi ha la imputació a les entitats públiques o privades. S’ha de determinar els funcionaris o treballadors concrets que han intervingut en la construcció, inspecció i conservació de la carretera en mal estat. La norma també exigeix que el risc per al conductor sigui imprevisible, un requisit que implica que no estigui senyalitzat com a tram perillós.
«Quan, malgrat detectar-se els greus riscos o accidents a les vies públiques urbanes i interurbanes i de manera reiterada ser advertits amb solucions fàcilment assequibles, s’insisteix a no posar-les en marxa sense cap raó o justificació, és quan es pot plantejar l’aplicació de la norma penal», considera la fiscalia. Però el més important, va assenyalar Vargas, és la «prevenció», per la qual cosa l’organisme que dirigeix vol impulsar la col·laboració amb les administracions i les empreses del sector per detectar els trams de concentració d’accidents i mirar d’erradicar-los.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Una nutricionista sobre la dieta que cal seguir si tens el còlon irritable: "No has de menjar res que t’inflami"
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Xifres d’Interior Rècord d’identificacions policials a Catalunya: 1,2 milions el 2024
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»