Trànsit
La fiscalia vol intensificar la via penal pels punts negres a les carreteres
El 30% dels accidents són conseqüència del mal estat d’alguns trams

El fiscal coordinador de Seguretat Viària, Bartolomé Vargas, considera que encara queda molt per fer sobre els punts negres de les carreteres espanyoles. «El 30% dels accidents són conseqüència del mal estat de les vies», va dir la setmana passada durant una compareixença en què va apostar per intensificar la via penal per combatre la situació en què es troben algunes carreteres del nostre país.
Mentre la societat fa anys que interioritza la necessitat d’extremar la cura a l’hora de conduir, l’atenció a les vies públiques, va explicar Vargas, continua ocupant un segon pla, tant per a les institucions com per als que van al volant. Per pal·liar aquesta situació, la fiscalia recorda que hi ha un delicte específic. L’article 385.2 del Codi Penal castiga amb presó de sis mesos a dos anys o multes de 12 a 24 mesos i treballs en benefici de la comunitat de 10 a 40 dies a qui provoqui un «greu risc» per a la circulació «no restablint la seguretat de la via, quan hi hagi obligació de fer-ho».
Concretar la responsabilitat
Notícies relacionadesEl precepte, va explicar Vargas, afecta tant les administracions (estatal, autonòmica i local) com les empreses contractades per a la construcció i manteniment de les carreteres. Però aplicar-ho suposa una tasca «complexa». Sobretot, perquè no contempla la responsabilitat de la persona jurídica, així que no hi ha la imputació a les entitats públiques o privades. S’ha de determinar els funcionaris o treballadors concrets que han intervingut en la construcció, inspecció i conservació de la carretera en mal estat. La norma també exigeix que el risc per al conductor sigui imprevisible, un requisit que implica que no estigui senyalitzat com a tram perillós.
«Quan, malgrat detectar-se els greus riscos o accidents a les vies públiques urbanes i interurbanes i de manera reiterada ser advertits amb solucions fàcilment assequibles, s’insisteix a no posar-les en marxa sense cap raó o justificació, és quan es pot plantejar l’aplicació de la norma penal», considera la fiscalia. Però el més important, va assenyalar Vargas, és la «prevenció», per la qual cosa l’organisme que dirigeix vol impulsar la col·laboració amb les administracions i les empreses del sector per detectar els trams de concentració d’accidents i mirar d’erradicar-los.
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- Dol a Hollywood Adeu a Redford, llegenda progressista
- Exposició El duel ‘Leonardo vs. Michelangelo’, en experiència immersiva
- Mobilitat La futura llei del taxi preveu erradicar les VTC urbanes a Barcelona
- Educació La Fundació Bofill proposa un pla per millorar la comprensió lectora
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Pròxim Orient Les mesures de la Comissió Europea contra Israel només afectaran un terç de les importacions
- Helicobacter pylori: així són els símptomes de la infecció que afecta la meitat de la població
- Cinema ‘Sirat’, d’Oliver Laxe, representarà Espanya als Oscars 2026