Els nous currículums escolars

La UPC alerta que reducció de Tecnologia en l’ESO pot agreujar la bretxa de gènere en les carreres de ciències

  • L’assignatura passa de tenir 210 hores a tenir-ne 105 de 1r a 3r i desapareix com a optativa de 4t

Barcelona 14 01 2021 Sociedad  Facultat de telecomunicacions de Barcelona UPC  Examens presenciales universitarios  Ambiente en una aula donde se realiza un examen  UPC zona universitaria   AUTOR  Manu Mitru

Barcelona 14 01 2021 Sociedad Facultat de telecomunicacions de Barcelona UPC Examens presenciales universitarios Ambiente en una aula donde se realiza un examen UPC zona universitaria AUTOR Manu Mitru / MANU

3
Es llegeix en minuts
Montse Baraza
Montse Baraza

Periodista

ver +

L’esborrany del nou currículum de primària i ESO no només desperta inquietuds a les escoles i instituts, també a la universitat. Una de les assignatures que perd hores a l’ESO és Tecnologia. De 1r a 3r de l’ESO, de tenir 210 hores passa a tenir-ne 105. I a 4t d’ESO, en què era una optativa amb 105 hores, desapareix. Al seu lloc, hi ha com a novetat, amb 70 hores, l’optativa de Digitalització.

Des de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) alerten de l’impacte que pot suposar aquesta reducció d’hores en graus de ciències com les enginyeries, la informàtica i les telecomunicacions, no ja per a l’alumnat en general, sinó per al femení en particular.

Així ho ha explicat el rector de la UPC, Daniel Crespo. «Les carreres STEM tenen una bretxa de gènere molt important. És clau que l’escola posi a la vista i a l’abast de les nenes la tecnologia. Els estudis demostren que les nenes decideixen el que els interessa o el que rebutgen a l’edat de 9-10 anys i en general mostren molt rebuig pels temes tecnològics. Si la Tecnologia desapareix de secundària, després la bretxa de gènere serà difícil corregir», afirma Crespo.

El degà de la Facultat d’Informàtica de la UPC, Josep Fernández, ppina el mateix. «A les noies ja els costa acostar-se a la tecnologia. Si l’assignatura queda relegada, es perdrà un percentatge significatiu d’alumnes», diu.

També des de la formació professional, Jesús Martín (UGT) ha lamentat que «es perdin hores que competencialment eren molt útils per a una formació tecnològica», molt necessària en la societat actual. Segons el parer de Martín, l’assignatura de Tecnologia serveix per «despertar vocacions primerenques» i «la passió per la tecnologia sense bretxa de gènere».

L’esborrany dels nous currículums, tant de primària i ESO com de batxillerat, inclou com un dels vectors principals la perspectiva de gènere, un enfocament que, segons els autors del currículum, ha d’impregnar tot el sistema educatiu. 

Les STEM necessiten noies

A la UPC hi ha només un 29% de noies. «¿Com hem de revertir això?», es pregunta el rector per respondre que «les noies han de veure en edats primerenques que la tecnologia és interessant, divertida, que permet passar-s’ho bé, fer coses i veure que funcionen i que és molt gratificant».

Repercussions d’aquesta bretxa n’hi ha de sobres. Per exemple, les aplicacions informàtiques majoritàriament les desenvolupen homes, lògicament amb mentalitat masculina. «Necessitem dones. La tecnologia és coses de tothom, d’homes i dones», diu Crespo.

Repercussions socials

La reducció d’hores de Tecnologia també pot tenir una repercussió a nivell social. «Som una societat tecnològica. S’ha d’explicar als nens les possibilitats de la tecnologia, i també els seus límits i els seus riscos».  

Notícies relacionades

Crespo lamenta que si un país aposta per ser tecnològicament avançat això no es reflecteixi en el currículum escolar. «És necessari que hi hagi gent interessada en la tecnologia, que se’ls formi». A més, reivindica, la formació tecnològica és, avui dia, l’ascensor social més potent. «La demanda laboral és alta i els graduats aconsegueixen nivells de responsabilitat i salaris importants», afirma el màxim responsable de la UPC. «No acabo d’entendre que d’una banda es vulgui una economia més productiva i de l’altra es doni l’esquena a la tecnologia en l’ESO», diu Fernández.

Com que el currículum encara està en fase d’esborrany, potser se’n pot modificar alguna cosa. O els centres poden decidir destinar part de la bossa d’hores que tenen per completar algunes matèries. Una altra opció és que Tecnologia formi part dels projectes transversals. «Si hi ha un equilibri i si aquests projectes inclouen un component tecnològic adequat, podria ser una opció», afirma el rector.