Pobresa energètica

Un jutge investiga una empresa de recobrament per coaccions i estafa a famílies vulnerables

  • Una empleada de DPS Consultoria es va fer passar com a funcionària i va amenaçar una família vulnerable de tallar-li la llum i embargar-li els comptes si no pagava les factures endarrerides de llum

  • Segons explica l’acusació, durant la instrucció de la causa, la treballadora va denunciar que aquestes pràctiques eren un ‘modus operandi’ habitual en l’empresa, que avui continua col·laborant amb Endesa

Un jutge investiga una empresa de recobrament per coaccions i estafa a famílies vulnerables

CARLOS MONTAÑÉS

3
Es llegeix en minuts
Elisenda Colell
Elisenda Colell

Redactora

Especialista en pobresa, migracions, dependència, infància vulnerable, feminismes i LGTBI

Ubicada/t a Barcelona

ver +

«Bon dia, li truco del jutjat de Barcelona. Li avanço que té un greu problema judicial». Així començava la trucada que la Yolanda rebia el tres de juliol de l’any passat al migdia. En realitat no era cap jutjat qui li trucava, era una empresa de recobrament de factures impagades d’Endesa, DPS Consultoria, que, segons està investigant un jutjat de Barcelona, coaccionava i amenaçava amb falsedats per cobrar aquests deutes. Sense feina i amb un nen a càrrec, la Yolanda tenia dret a tenir corrent a casa perquè està protegida per llei. Endesa diu que si el cas acaba amb condemna i es demostra que aquesta mala praxi era un ‘modus operandi’, hi deixaran de col·laborar.

«– Li truquem per informar que dimecres a casa seva li tallaran la llum, li bloquejaran els comptes i els seus ingressos, i posaran un precinte judicial al comptador, perquè cap companyia li doni llum.

- ¿I què s’ha de fer per poder resoldre-ho?

- Quan intervenim en jutjats o es paga tot o es procedeix

- Jo no tinc...

- Necessitem el document de pagament de la totalitat».

Així és com la Yolanda va entrar en pànic i en una crisi d’ansietat. Al ser avisada que, o pagava els més de 2.300 euros que devia a Endesa, o li bloquejaven els comptes i es quedava sense llum a casa. Dos dies després, a l’Oficina d’Atenció Ciutadana de la Ciutat de la Justícia va descobrir que allò no era cert. Que cap jutjat li tallaria la llum ni li embargaria els comptes, i que a més, al ser clienta vulnerable acreditada per Serveis Socials, tenia dret al subministrament.

Treballant amb Endesa

Quan Endesa es va assabentar del cas, van denunciar la treballadora que havia fet aquelles trucades. «És un cas de mala praxi que no compartim», diuen des de l’empresa. Asseguren que ells es van querellar contra la treballadora que va fer aquesta trucada i van obrir una auditoria per depurar responsabilitats. El primer procediment es va arxivar per falta de proves. Després de l’auditoria, la treballadora va ser acomiadada i Endesa va continuar treballant amb DPS Consultoria. «Es van prendre les mesures oportunes perquè no es repetís mai més», diuen des de la companyia.

El desembre del mateix any, l’Aliança contra la Pobresa Energètica va ajudar la Yolanda a portar aquest assumpte als jutjats. El jutjat núm. 5 de Barcelona va admetre el cas, i va iniciar una investigació on han participat els Mossos d’Esquadra i on es va citar com a investigats la treballadora que va fer la trucada i dos directius de l’empresa: Ricard Parés i Giorgia de la Mata.

Departament de trucades especials

Segons fonts de l’acusació particular, que ha tingut accés al sumari de la causa, la treballadora que va fer la trucada va revelar en seu judicial que la trucada de la Yolanda formava part d’un ‘modus operand’ habitual. Un «departament de trucades especials», segons s’aporta en el sumari. La treballadora també va aportar un document en què es mostrava com havien de procedir quan trucaven a les famílies com la Yolanda. S’havien de fer passar pel jutjat, amenaçar amb el tall dels subministraments si no es paga un dia establert.

Notícies relacionades

El jutge ha tancat la investigació i està pendent que la fiscalia faci l’escrit d’acusacions o demani que el cas s’arxivi. Els advocats de la Yolanda acusen els dos directius i la treballadora d’usurpació de funcions públiques, coaccions i temptativa d’amenaces. Endesa insisteix que DPS Consultoria ni cap empresa de recobrament pot exigir el pagament de les factures retardades de cap client vulnerable, i més després de firmar el conveni amb la Generalitat, perquè el seu deute ha sigut condonat o abonat per l’administració.

«No és un cas aïllat»

«El cas de la Yolanda no és aïllat, si no que forma part d’un conjunt d’estratègies variades desplegades de forma habitual per les empreses subministradores d’electricitat i llum», afirmen des de l’Aliança contra la Pobresa Energètica, que està ajudant la Yolanda a pagar les costes judicials. Denuncien que fa cinc anys que atenen famílies vulnerables que reben aquestes trucades. «El poder judicial té el poder d’establir un precedent que freni les pràctiques deliberades i sistemàtiques d’assetjament i contra la impunitat de l’oligopoli energètic», insisteixen els activistes, que esperen que el cas acabi en judici i amb sentència favorable.