La lluita contra la pandèmia

Les escoles catalanes demanen auxili després de 12 dies al límit

  • Direccions de centres i professorat adverteixen que estan «exhaustos» i reclamen suport a Educació

  • En les últimes 24 hores s’han declarat 22.970 positius més entre alumnes i docents, i hi ha més de 120.000 confinats

Les escoles catalanes demanen auxili després de 12 dies al límit

MANU MITRU

6
Es llegeix en minuts
Montse Baraza
Montse Baraza

Periodista

ver +

A les portes d’acabar la segona setmana d’escola, i amb la sisena onada de la pandèmia encara a l’alça empesa per la variant òmicron, les escoles catalanes estan al límit. Porten 10 dies (12 dies si comptem el cap de setmana, en el qual donada la situació d’excepcionalitat, les direccions dels centres han estat operatives per gestionar casos de coronavirus) amb una sobrecàrrega ingent de feina.

En aquests 12 dies han hagut d’assumir les baixes de docents, la reorganització per oferir classes híbrides, amb part de l’alumnat confinat i l’altre, a l’aula. I, el més costós, aplicar el nou protocol de gestió de casos de covid-19, que ha flexibilitzat les quarantenes i que està provocant infinits dubtes i confusió i ha comportat una intensificació de la comunicació amb les famílies.

Els professors estan «sobrepassats», «desbordats» i «exhaustos», en qualificatius que ells mateixos utilitzen per definir la seva situació. I reclamen a Educació recolzament per gestionar aquesta càrrega de treball extra aliena a la seva activitat educativa i formativa. Si en la primera onada de la pandèmia, els herois van ser metges i infermeres, en aquesta sisena onada, els professors comparteixen també aquest mèrit. Com apuntava un mestre, «això aguanta per la voluntat de la gent».

Confien que es compleixin les previsions de Salut que a finals de la setmana vinent s’arribarà al pic de la corba i arribarà el descens i amb això l’inici de la recuperació de la normalitat. De moment, no obstant, la situació a nivell epidemiològic a les escoles és de màxima tensió: aquest dijous hi ha 120.277 confinats: d’aquests 111.786 són alumnes i uns 8.445 són professors. Són 19.001 persones més que el dia anterior. I en les últimes 24 hores s’han declarat 22.970 positius més. En els últims 10 dies, les escoles catalanes han sumat 112.719 positius, dels quals 101.077 són alumnes, 11.595 són docents i 47 són personal extern. Són, doncs, 101.077 casos positius que han hagut de gestionar les escoles més tots els confinaments corresponents. Això afegit a la gestió educativa i organitzativa del dia a dia.

«Som mestres, no sanitaris»

«Ha sigut una setmana molt complicada. Som mestres, no sanitaris. Hi ha coses que no dominem», confessa Marta Ortiz, directora de l’Escola Diputació de Barcelona, amb referència al nou protocol escolar de casos covid. Agraeix l’ajuda dels referents covid que Salut els ha assignat però remarca que, com els professors, també ells van desbordats davant l’allau de contagis. «Són molts alumnes. N’hi ha molts casos. Crec que ningú pensava que n’hi hauria tants. Van canviar el protocol pensant que així no hi hauria tants casos, però no ha sigut així», reflexiona aquesta docent.

En aquest centre d’infantil i primària hi ha 450 alumnes. En aquests moments hi ha cinc aules amb nens confinats. La majoria no tenen la pauta completa, per tant, són a casa. En algunes aules només queden a classe un o dos alumnes que sí que estan immunitzats.  El ritme educatiu no pot ser el mateix que en circumstàncies normals. A l’Escola Diputació aquests dies no avancen temari. «No podem perquè la majoria de nens estan confinats. Estem reforçant i consolidant continguts», explica Ortiz.

Setmanes de bogeria

«Han sigut dues setmanes de bogeria», resumeix Anna Micaló, directora de l’escola Fructuós Gelabert de Barcelona. Aquest centre d’infantil i primària té 20 grups, dels quals 11 estan confinats. «Cada dia hi ha nous casos positius», explica. Assenyala que la comunitat educativa al complet, professors, alumnes i famílies, està cansada. «Potem dos anys de pandèmia», recorda. Malgrat això, l’ànim és positiu: «Hi ha cansament, però estem amb l’ànim de fer-ho el millor possible. Això no pot durar gaire temps més», assenyala Micaló. Remarca que el professorat està fent «una feina extraordinària per seguir amb els projectes educatius i amb els aprenentatges dels nens, adaptant-se al fet de tenir alumnes a casa davant d’un ordinador i d’altres, a l’aula». 

Micaló reivindica la tasca de l’escola mentre reclama més recolzament: «A les escoles ens toca sostenir aquesta situació i procurar pel benestar de les nenes i els nens. I ho fem amb tot el desgast que comporta. Aquesta és la tasca pedagògica a la qual ens hauríem de dedicar. Hauríem de tenir recolzament personal per a totes les gestions covid que ara ens ocupen totes les hores», reclama.

Operatius set dies a la setmana

Els ocupen totes les hores, caps de setmana inclosos, tot i que Educació els insta a no treballar dissabtes i diumenges. Són hores no remunerades. Però els professors –professionals de vocació i responsables dels seus alumnes– no poden deixar la gestió dels casos per a dilluns. «Si ho deixem per a dilluns, aquell dia ens trobem una allau de casos. I aquell mateix dia s’ha d’enviar els nens a casa i avisar les famílies, amb l’enrenou que això suposa. Preferim, pel bé de tots, fer-ho el cap de setmana», expliquen.

«Volem fer una bona gestió dels casos covid. Som operatius els set dies de la setmana a qualsevol hora del dia per donar una resposta immediata. És una situació excepcional i hem d’atendre les famílies», remarca Maite Andreu, directora dels Jesuïtes de Casp.

En aquesta escola concertada de 1.650 alumnes, hi ha un centenar d’escolars que han donat positiu de covid. I confinats, dos grups de primària. «La nostra prioritat ara és cuidar els alumnes, ajudar-los a mantenir el ritme malgrat les circumstàncies i acompanyar els més petits que són a casa i als quals fan classes ‘online’», explica Andreu. «Ens preocupa que la pandèmia estigui repercutint en els nens. Porten mesos d’excepció», afegeix. Aquesta directora admet que «hi ha moments de cansament a tots els nivells», però afegeix: «Estem fent el que toca fer. Amb l’esperança que no duri gaire més». «Que l’escola funcioni permet a les famílies i a la societat poder funcionar. Tenim un paper important», recorda.

Al marge de l’augment dels contagis, el nou protocol, acordat a tot just dos dies de la tornada al col·le i explicat a les direccions dels centres una vegada arrencat el trimestre, no hi ha ajudat. Els directors consultats coincideixen a apuntar que és «complicat» i ha afegit confusió. Assenyalen que les famílies van molt despistades per les contradiccions entre el protocol escolar, el de les extraescolars i el general. «Els traslladem informació i aclarim dubtes, però tot i així hi ha moltes preguntes perquè hi ha moltes casuístiques», assenyala Ortiz. Li dona la raó Andreu, que explica que «la comunicació amb les famílies s’ha intensificat molt».

A les escoles jesuïtes compten amb una figura que aquests dies s’ha revelat clau: la infermera escolar. Ella els ha ajudat a suportar la tasca de la gestió de la covid i l’atenció a les famílies. «La infermera suma molt sempre, i ara més», confirma Andreu.

L’Affac exigeix un protocol clar

Notícies relacionades

El protocol «canviant, caòtic i complicat» ha sigut el «problema principal», segons el parer de Lidón Gasull, directora de les Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (Affac). «És el que ha provocat més inquietud en les famílies», assegura Gasull. «No sabem fins a quin punt aquest protocol té sentit. Només crea confusió. La gent no sap bé què ha de fer», afegeix. Fa dies que l’Affac reclama a Educació que plantegi un protocol «clar i estable, amb normes clares».

El conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, ha admès que són «dies complicats» i que les escoles estan «tensades». Ha defensat que el seu departament està «donant resposta» a la problemàtica de les baixes de professorat –des del 7 de gener s’han realitzat 8.020 nomenaments de professors substituts– i ha assegurat que «ens en sortirem». Ha aprofitat per agrair a la comunitat educativa la seva tasca, assumint una «sobrecàrrega de treball» i «implicant-s’hi». «Estan donant el millor. Estan a l’altura», ha dit.