La immersió lingüística a Catalunya

Una família demana a un institut de Manresa el 25% de classes en castellà

  • El Lacetània els remet al Departament d’Educació, que avança que no pot canviar el projecte lingüístic per una persona

  • El demandant s’acollia a la sentència del TSJC avalada pel Suprem que obliga totes les escoles catalanes a fer-ho

Una família demana a un institut de Manresa el 25% de classes en castellà

ACN

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

Una família de Manresa ha sol·licitat a l’institut Lacetània, en què estudia la seva filla, que imparteixi el 25% de matèries en llengua castellana emparant-se amb la resolució del Tribunal Suprem que avala la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que obliga tots els centres educatius catalans a fer-ho. En una carta datada el 22 de desembre a què ha tingut accés l’agència EFE, el director del centre, Francesc Delis, responia que l’institut «segueix les indicacions de la Conselleria d’Educació» i, per tant, «seguirà amb els criteris lingüístics aplicats fins ara». I emplaçava la família a recórrer als Serveis Territorials d’Educació.

El pare es va posar llavors en contacte amb l’entitat Hablamos Español, la presidenta de la qual, Gloria Lago, considera que la resposta revela «el posicionament de la Generalitat» i «tem» que aquesta sigui la contestació que «donin a totes les peticions que es presentin demanant el 25% de matèries en castellà». Segons Gloria Lago, el pas següent serà que el pare denunciï davant el TSJC la negativa de l’institut a aplicar la sentència. Per fer-ho, Hablamos Español li oferirà «defensa jurídica gratuïta». «Procedirem contra el director amb tota la força de la llei», ha afegit.

El Departament d’Educació ha sortit aquest divendres en defensa dels centres educatius i ha recordat que aquests «no poden canviar els seus projectes educatius» pel «simple fet que una família ho demani». La conselleria que dirigeix Josep Gonzàlez-Cambray recorda que hi ha un «tràmit administratiu» per demanar més hores de castellà, que s’inicia amb una petició a la conselleria i que, si la resposta de l’Administració no satisfà la família, «es pot judicialitzar» (recórrer al TSJC), però explica que en aquest cas no s’han seguit aquests passos. Es tracta d’una petició «concreta» de modificar un projecte educatiu, però aquests projectes «estan marcats» i els centres «no poden canviar-los» impartint més hores de «català, castellà, matemàtiques o filosofia perquè una família ho demani», han argumentat fonts del departament. Les mateixes fonts apunten que com que «no hi ha hagut una demanda prèvia, ni tan sols una petició a la conselleria», l’institut «no està desobeint cap sentència».

No un cas concret, sinó global

Notícies relacionades

Educació s’escuda en el procés administratiu que cal seguir per a casos concrets que afecten només l’aula on assisteix el fill dels demandants. Però aquesta família de Manresa, explica Hablamos Español, no busca el 25% de l’aula de la seva filla, sinó que reclama que es compleixi la sentència del TSJC que afecta tot el sistema educatiu català. Fa un mes aquesta entitat va iniciar una campanya per crear ampes en defensa del castellà i que aquestes siguin les que es personin davant el tribunal per exigir el compliment de la sentència, que contempla el 25% de matèries en castellà en tots els centres. De moment s’han constituït una quinzena d’ampes i d’altres estan en procés, ha assenyalat Lago.

No és l’única iniciativa en aquest sentit. Diverses entitats que defensen una educació bilingüe a Catalunya han constituït la plataforma Escuela de Todos-Escola de Tothom, amb l’objectiu de vetllar pel compliment d’aquesta sentència. Per aconseguir-ho, preparen una demanda col·lectiva que presentaran davant el tribunal perquè requereixi al Departament d’’Educació, i al conseller Josep Gonzàlez-Cambray, que executi la sentència, que el Suprem va avalar el passat 18 de novembre.