Debat lingüístic a Catalunya

Els alumnes catalans, altament competents tant en català com en castellà

  • Als exàmens competencials de 4t ESO del curs passat les notes mitjanes van ser de 76,5 en català i de 78 en castellà

lainz41927619 badalona  6 de febrero de 2018   pruebas de competencias b s180206112529

lainz41927619 badalona 6 de febrero de 2018 pruebas de competencias b s180206112529 / RICARD FADRIQUE

2
Es llegeix en minuts
Montse Baraza
Montse Baraza

Periodista

ver +

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha ordenat al Govern de la Generalitat que garanteixi un 25% de quota de castellà a les aules. Presumiblement, l’objectiu de la sentència és garantir que l’alumnat sigui competent en el coneixement de la llengua castellana. Les proves competencials que els alumnes escolaritzats a Catalunya realitzen a 4t d’ESO, al final de l’educació obligatòria, reflecteixen que són altament competents tant en català com en castellà. Segons els resultats dels exàmens realitzats el curs 2020/21, els estudiants van obtenir una puntuació mitjana de 76,5 en català i de 78, en castellà; una diferència d’1,5 punts. Dades que permeten al Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu de Catalunya concloure que el sistema educatiu català «proporciona un coneixement equiparable de les dues llengües oficials». De fet, la nota mitjana de castellà és la més alta de totes les competències avaluades. A més, la majoria dels alumnes (65,8% en català i 68,6% en castellà) s’enquadren a les franges de coneixement de nivell mitjà-alt i alt. Són molt pocs els alumnes que obtenen resultats baixos en els dos idiomes.

En l’apartat de faltes d’ortografia, els resultats, no gaire positius, surten millor en castellà que en català. Així, la mitjana de faltes per alumne se situa en 7,6 en llengua catalana i en 7,4 en llengua castellana. El percentatge d’alumnes que fan entre 0 i 3 faltes en una redacció és del 27,8% en llengua catalana i del 29,0% en llengua castellana.

Notícies relacionades

El curs 2020/21 ha sigut el desè en què es van realitzar aquests exàmens externs per mesurar el nivell de coneixements de l’alumnat. En aquests 10 anys, els resultats de l’alumnat tant en català com en castellà han anat millorant progressivament. Així, en competència lingüística en llengua catalana, la puntuació mitjana del 2021 (76,5) és 2,4 punts superior respecte al curs 2019/2020 i suposa una progressió total de 3,6 punts en el conjunt dels anys de realització de les proves. En competència lingüística en llengua castellana, la millora respecte al curs anterior és de només 0,1 punts però la progressió des del 2012 és de 4,1 punts. 

En conjunt, els resultats de les proves són bastant similars i equilibrats a tots els territoris catalans. En llengua catalana, les mitjanes més altes corresponen a les comarques de Terres de l’Ebre (78,5) i de la Catalunya Central i Lleida (77,8), mentre que la més baixa és la de Barcelona Comarques (74,2). En llengua castellana, la puntuació mitjana més alta l’obté Tarragona (80,3) i la més baixa és la del Baix Llobregat i el Vallès Occidental (76,6).