Crisi del coronavirus
Covid a bord: dotze guàrdies civils confinats al port de Dakar
El nombre de contagiats afecta més de la meitat dels tripulants del «Río Tajo», entre els quals hi ha gallecs

Uns, sense poder sortir del camarot i tots, sense trepitjar terra. Així es troba al port senegalès de Dakar la tripulació –entre la qual hi ha gallecs– del «Río Tajo», el patruller d’altura del Servei Marítim de la Guàrdia Civil destinat al control de l’emigració clandestina en aigües situades entre les Illes Canàries i el Senegal. El contagi per Covid-19 d’un dels membres de la dotació ha anat estenent-se fins a acabar confinant almenys dotze guàrdies, tots els que han donat fins a la data positiu en coronavirus, mentre que la resta pot moure’s amb llibertat pel vaixell però no desembarcar.
Per la ràpida expansió de la malaltia se sospita que podria tractar-se de la variant delta de la Covid. En qüestió de dies, i malgrat el confinament al port amb totes les mesures de precaució i la vacunació d’alguns tripulants, el nombre de contagis ha augmentat fins a la dotzena, cosa que suposa que afecta ja més de la meitat de la tripulació.
Sí que sembla clar que el focus del contagi estaria en algun dels tripulants procedents d’Espanya que va embarcar quan el vaixell va salpar fa setmanes per a l’inici d’aquesta nova campanya de patrulla des de Las Palmas de Gran Canària, port base del «Río Tajo». Va ser quan el vaixell va posar rumb al port de Dakar per deixar el primer tripulant contagiat quan van començar a aparèixer més infectats, i per això va acabar decretant-se la immobilització del patruller al moll.
Ara, i tret de canvi imprevist, el «Río Tajo» es mantindrà immobilitzat al port senegalès fins que l’últim positiu compleixi deu dies d’aïllament, aproximadament, a finals d’aquest mes.
Problemes amb les comunicacions
La tripulació va suportant com pot la situació. Pitjor resulta per als tancats al camarot, els positius, que pateixen tos forta i febre alta. Aquests reben menjar i aigua de la resta de companys encara sans i estalvis del virus, tot i que tampoc per a aquests està resultant fàcil la immobilització al port.
Notícies relacionadesSobretot pel que fa a les comunicacions amb l’exterior. Només disposen d’un telèfon satèl·lit per comunicar-se amb Espanya i no tenen internet perquè fa temps que l’antena del sistema està avariada. De manera que han de demanar a un enllaç a terra que els compri targetes prepagament senegaleses per utilitzar el mòbil i així poder contactar amb els familiars
De 100 metres d’eslora per 10 de mànega, el «Río Tajo» va estar fins a l’agost passat a Vigo després de quatre mesos amarrat aquí per a una sèrie de reparacions. Construït el 1973 a Alemanya i transformat en patruller de la Guàrdia Civil per les drassanes Repnaval de Las Palmas, fa anys que la seva posada en servei per a la vigilància de la immigració il·legal és molt contestada. I no només per l’antiguitat del barco. Per exemple, la velocitat màxima a què pot arribar a penes supera la d’un caiuc.
- Catalunya suporta el dia més calorós de l’estiu amb màximes de quasi 44 ºC
- Un altre relleu controvertit
- La policia investiga la trama russa de la Costa Brava per dues compres a Quart
- INVESTIGACIÓ La policia investiga la trama russa de blanqueig de la Costa Brava per la compra de dues naus industrials a Quart
- El Nàstic veta un fitxatge per haver insultat els catalans