Manifest per un periodisme de qualitat

El Col·legi de Periodistes de Catalunya defensa que les ajudes als mitjans es donin sense partidismes

  • Reivindica juntament amb el Consell de la Informació i 11 universitats el compliment del codi deontològic com a instrument per a la qualitat democràtica

El Col·legi de Periodistes de Catalunya defensa que les ajudes als mitjans es donin sense partidismes
3
Es llegeix en minuts
El Periódico

El Col·legi de Periodistes de Catalunya, el Consell de la Informació i les 11 universitats que imparteixen estudis de Periodisme i Comunicació a Catalunya han firmat un manifest en el qual reivindiquen la funció social dels mitjans de comunicació i, per això, consideren «legítim i necessari» que rebin ajudes públiques. Adverteixen, no obstant, que la concessió de diners públics «mai» es pot basar en criteris «sense transparència, partidistes o que responguin a interessos que no tenen res a veure amb el periodisme». En aquest sentit, remarquen que «la falta d’equitat en el repartiment de la publicitat institucional pot arribar a distorsionar la lliure competència i limitar la imprescindible pluralitat».

Els periodistes catalans defensen que aquest repartiment es faci tenint en compte criteris basats en el servei a la societat, i no en l’audiència a qualsevol preu perquè, apunten, «es corre el risc de fomentar, amb diners públics, els ‘clickbite’, els ‘continguts escombraries’ i els discursos de polarització que vulneren el codi deontològic».

El manifest també posa èmfasi, precisament, en el codi deontològic de la professió. Així, tots els signants reivindiquen la vigència i l’aplicació del codi deontològic, que consideren clau per afrontar els reptes que afronta el periodisme i per contribuir a la qualitat democràtica. Parteixen del fet que l’era digital ofereix grans oportunitats per al periodisme, però també desafiaments complexos que afecten el conjunt de la societat. Entre aquests desafiaments, les xarxes socials, on circulen notícies falses, rumors, prejudicis, missatges d’odi, campanyes de manipulació i d’intoxicació. Tot això, apunten des del Col·legi de Periodistes de Catalunya, contribueix a «polaritzar la societat, a limitar el pensament crític dels ciutadans sobre la realitat, a generar plataformes d’interessos sota l’aparença de mitjans de comunicació i a fer més precari l’exercici del periodisme».

Periodisme «més necessari que mai»

Davant aquest panorama, es fa evident que el periodisme honest i responsable és «més necessari que mai». Un periodisme de «lluita activa contra la desinformació i l’expansió de la mentida», que creï «espais de credibilitat i confiança que aportin informació rigorosa i veraç» als ciutadans», espais en els quals no hi ha lloc per a la discriminació i l’odi. Tots aquests valors, remarquen, són «l’essència» del codi deontològic que el Col·legi va aprovar el 1992 i que va ampliar el 2016. Per tant, aquest codi ètic és «el principal instrument amb què compta el periodisme per exercir el seu servei a la societat». El repte, destaquen, és «garantir que es compleixi».

L’objectiu i el compromís: «Un periodisme independent que aporti rigor i capacitat interpretativa davant la desinformació i expansió de la mentida». «Que defensi la llibertat d’expressió d’informació i de premsa. Que estigui compromès amb els valors democràtics i amb els drets humans. Que preservi els drets i la dignitat dels periodistes». Valors tots ells inclosos en el Codi. Per això, els signants demanen a periodistes, editors de mitjans, administracions i a la societat en general «construir a Catalunya un ecosistema mediàtic basat en el respecte al codi deontològic i al sistema d’autoregulació que garanteix que es compleixi».

Per unes resolucions efectives

Així mateix, reclamen que el Consell de la Informació de Catalunya (CIC), institució que vetlla pel compliment del codi deontològic, tingui els recursos necessaris per poder exercir la seva tasca i que les seves resolucions siguin efectives. Demanen, doncs, el suport institucional de les administracions perquè n’assegurin l’existència i el respecte a les seves resolucions.

Notícies relacionades

Per la seva banda, les 11 universitats que imparteixen estudis de Periodisme i Comunicació es comprometen a situar el codi deontològic com a peça clau en la formació dels seus alumnes i a estudiar com el codi pot ser present en els actes de graduació dels estudiants. Les universitats compartiran amb la professió les seves investigacions en l’àmbit de l’ètica. Precisament, aquest mes de novembre, se celebraran unes jornades entre el món acadèmic i professional per debatre com afrontar els reptes del periodisme.

Les universitats signants són la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), la Universitat Pompeu Fabra (UPF), la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), la Universitat Ramon Llull - Blanquerna, la Universitat de Barcelona (UB), la Universitat Internacional de Catalunya (UIC), la Universitat Abat Oliva (UAO), la Universitat de Vic (UVIC), la Universitat de Girona (UdG), la Universitat de Lleida (UdL) i la Universitat Rovira i Virgili (URV).