Alerta de cara al Nadal

La gresca post-Covid i el caos marítim interrompen el subministrament d’alcohol: «No hi ha Seagram’s ni Absolut»

La patronal nacional dels bars de copes mostra la seva «preocupació» per la falta de subministrament de diverses marques quan ve l’època amb més negoci: «És la tempesta perfecta»

La gresca post-Covid i el caos marítim interrompen el subministrament d’alcohol: «No hi ha Seagram’s ni Absolut»

ALBA VIGARAY

6
Es llegeix en minuts

Al mig de la prestatgeria dedicada a les ginebres del bar de copes El Estribo, al districte de Retiro, hi ha un buit des de fa temps. 

El José Andrés, l’amo, ho mira de dissimular ajuntant la resta d’ampolles de diferents marques –Nordés, Mombasa, Gin Mare...–, però n’hi ha una, la favorita entre molts dels seus clients, que ja no pot servir

«Fa tres setmanes ja ens va avisar el distribuïdor que faltaria producte. I així va ser. La Seagram’s no ens arriba des de fa dues setmanes, no en tenim. Després ens vam quedar sense Absolut Vodka i avui ja no podem demanar Beefeater», lamenta el propietari del local, que ha començat a oferir ginebra japonesa.

«Ens diuen que és que són productes que venen del Regne Unit i que amb la crisi del transport i del Brexit no arribarà mercaderia d’allà», assegurava ahir a mitja tarda mentre col·locava les taules i les cadires del local, que una nit qualsevol d’entre setmana està ple a vessar. Tots els hotelers ho reconeixen. No han vist res semblant des de l’època pre-Covid. «La gent va boja per sortir i beure», assegura un empresari de la restauració.

La denúncia de falta de producte s’estén en els últims dies com la pólvora per l’hostaleria madrilenya, a les portes de l’època amb més vendes de l’any, el Nadal. Tot i que en veritat és un problema nacional. España de Noche, la patronal de l’oci nocturn, mostra la seva preocupació per aquest principi de falta de proveïment i per això ha encarregat aquesta mateixa setmana un estudi a tot el país per conèixer la gravetat del problema. 

«És que ve el Nadal, però també tenim el Halloween a tocar», adverteix Vicente Pizcueta, portaveu de la patronal.

Segons diverses fonts del sector de l’hostaleria, els principals distribuïdors apunten diversos factors per la falta de producte: la crisi de les matèries primeres, que afecta el vidre, el cartró per embalar i els suros per als taps; el Brexit, que ha entorpit notablement el trànsit de mercaderies entre el Regne Unit i la resta d’Europa, i la crisi del transport marítim; i que la Xina i els EUA han augmentat la demanda de determinats productes, com el xampany, que també està patint carestia. 

Un altre motiu ha sigut «el brutal» augment del consum. Fonts comercials de l’hostaleria apunten que pel pont del Pilar «va augmentar la venda d’alcohol en un 150%» a Madrid.

Tot i que hi hagi diversos desencadenants per a la situació actual, un torna a ser la crisi de les matèries primeres, que torna a afectar un sector després de fer-ho amb l’automobilístic, per la falta de microxips; el de la joguina, per l’escassetat de plàstic, i el de la ramaderia, per l’encariment dels pinsos.

A Lavinia España, la botiga de vins espanyola més famosa internacionalment, que també és la més reputada en el sector de xampany –tenen més de 200 referències–, vaticinen que hi haurà una relativa afectació. «Es preveu certa escassetat de productes a les grans cases. Aquesta pot ser una ocasió esplèndida perquè aquells que estan acostumats a beure xampany de marques molt reconegudes s’animin a descobrir els escumosos dels petits productors, que ofereixen una relació qualitat-preu formidable», afirma Juan Manuel Bellver, director de Lavinia España.  

D’acord a experts en el sector, aquest any hi ha hagut una mala collita per al xampany, que sumat al fet que els EUA estan important molt més que altres anys, pagant millors preus que la resta d’Europa, convida a pensar que aquest Nadal serà difícil trobar les grans marques com Dom Perignon, Moët & Chandon, Mercier, Krug, Ruinart i Veuve Clicquot, que curiosament són propietat de la mateixa empresa: Louis Vuitton Moët Hennessy.

Un altre gran problema que s’estan trobant els bars és la falta de determinats tequiles. «Hi està havent, pel que sembla, un problema amb l’atzavara. Farà falta més temps per resoldre que arribi més mercaderia, però de la resta de begudes espero que es trobi una solució aviat. Amb Tanqueray estem tenint molts problemes», comenta Carlos Moreno, bartender i amo de Charly’s Bar.

«Com que no tinc Seagram’s, que s’ha esgotat fins i tot als supermercats, estem servint MG, que és més amarga. La gent està demanant Tanqueray i aviat s’acabarà també», assenyala el León, amo del mític bar Horacio de la plaça de Las Comendadoras. 

La més afectada

A Pernod Ricard, la distribuïdora d’Absolut, Beefeater i Seagram’s, entre d’altres, que, segons molts hotelers, és l’empresa de repartiment de begudes espirituoses amb més problemes, no donen dades sobre la falta de producte. Una portaveu consultada dijous per aquest diari va remetre qualsevol comentari a la Federació Espanyola de Begudes Espirituoses, on encara estan analitzant el que passa. «Hem de parlar amb les marques per saber quina és la seva situació real». 

Mentrestant, els hotelers pressenten que ve una època «complicada», just ara que començaven a aixecar el cap.

«Mira, d’Absolut Vodka no he tingut ni una sola ampolla en dos mesos, i de xampany i de tequila ja ni t'explico, ens diuen que no hi ha ampolles, que és per un problema amb el vidre». Qui parla és un hoteler de primer nivell, amb més de 20 establiments arreu d’Espanya que donen ocupació a 300 persones, i que presagia que s’aproxima la «tempesta perfecta» per a l’hostaleria, que assumeix també en les seves pròpies carns la brutal pujada de la llum. 

La punta de l’iceberg

La punta de l’iceberg«Això és només la punta de l’iceberg; el consumidor ha de pagar molt més perquè cal sumar a tot això la pujada brutal de la llum», assenyala l’empresari, a qui els distribuïdors li diuen que no li poden enviar, per exemple, xampany Mumm, també distribuït per Pernod Ricard, «perquè no hi ha vidre». «No hi ha vidre a la zona on es produeix –diu amb estupefacció–. És com si a la Ribera del Duero no hi hagués ampolles per al vi. De xampany, igual demanes 20 caixes i te’n porten una. És tot pels xinesos, que durant la crisi han fet provisió de totes les matèries primeres», assegura.

El José és un distribuïdor mitjà de la capital i assegura que, tot i que encara té alguna existència de les marques amb problemes, mira de racionar-les entre tots els seus clients a l’espera del miracle abans de Nadal. «Tinc problemes amb Tanqueray, amb el tequila... Igual demanes 10 palets i te’n porten un, així que quan l’hoteler em demana 60 ampolles jo li’n dono 20», assenyala, confirmant també que Absolut ha trencat l’estoc. 

Notícies relacionades

Treballadors de Varma, una altra de les grans distribuïdores, que representa Barceló, Hendrick’s i Glenfiddich, assenyalen que també noten problemes per la falta de matèries primeres, però asseguren que només es van quedar sense estoc de Hendrick’s «una setmana» pel consum desorbitat després de la pandèmia. «És que estem venent un 30% més. El consum és brutal i és una cosa que ningú podia preveure», afirma el Gerardo, comercial de la firma.

Mentrestant, altres grans distribuïdores, com Maxiuum, que distribueix Larios, Brugal, DYC i Centenario, no estan tenint problemes de subministrament, perquè la seva producció és nacional. Tots les mirades planen sobre ells, perquè poden ser els grans beneficiats del que passa.