Reciclatge en tecnologia

Els professors d’FP actualitzaran la seva formació

  • Els cursos es faran en col·laboració amb empreses tecnològiques, on els docents també realitzaran estades

Barcelona 09/06/2021 Sociedad
Estudios FP

Clase de grado medio de Emergencias Sanitarias y Enfermería en la escuela CEDESCA, que cumple hoy 40 años de existencia.

AUTOR: JORDI OTIX

Barcelona 09/06/2021 Sociedad Estudios FP Clase de grado medio de Emergencias Sanitarias y Enfermería en la escuela CEDESCA, que cumple hoy 40 años de existencia. AUTOR: JORDI OTIX / JORDI OTIX

Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

Adaptar-se als nous i tecnològics temps és bàsic per als ensenyaments que s’imparteixen en Formació Professional (FP). El Govern central ha treballat en l’actualització dels títols ja existents i n’ha creat 20 nous, la majoria dels quals estan relacionats amb la digitalització: ciberseguretat, desenvolupament de videojocs, robòtica, muntatge de drons, ‘big data’, intel·ligència artificial, manteniment de vehicles elèctrics...

Per emprendre aquesta revisió curricular, formar el 100% del professorat d’FP resulta fonamental. S’han posat en marxa cursos per a docents en col·laboració amb empreses tecnològiques. Per exemple, Siemens. L’objectiu és també plantejar estades dels docents en empreses. La primera convocatòria es va emetre poc abans de declarar-se la pandèmia i es va haver de suspendre. Igualment, els docents tindran estades en altres centres diferents del seu.

La nova llei, com ja va avançar fa dies la ministra d’Educació, Isabel Celaá, inclourà la creació d’un nou cos docent per a 10 especialitats concretes que no requereixen titulació universitària. Es diran professors especialistes en sectors singulars de l’FP i estaran integrats al grup funcionarial A2. Les especialitats d’aquest grup seran cuina i pastisseria, estètica, fabricació i instal·lació de fusteria i moble, manteniment de vehicles, patronatge i confecció, perruqueria, soldadura, serveis de restauració i manteniment de màquines.

Com ja passa a la universitat, els centres d’FP (n’hi ha 3.823 en el sistema educatiu als quals s’han de sumar els de formació per a l’ocupació) realitzen tasques d’investigació perquè els projectes es puguin aplicar-se a les empreses. Això ja està en marxa, però l’objectiu és potenciar-ho. En quatre anys, 1.850 centres d’FP tindran aules d’emprenedoria, finançades pel Ministeri d’Educació perquè els estudiants realitzin un projecte.

També es multiplica (des de les 150 que hi ha en l’actualitat fins a assolir les 3.000 en quatre anys) el nombre de les anomenades Aula Mentor, especialment dirigides als municipis de l’Espanya buidada. Es tracta de cursos sobre una matèria concreta que sol·liciten els ajuntaments perquè se celebrin in situ i els veïns que es vulguin formar no hagin de recórrer quilòmetres diàriament.

Notícies relacionades

El departament que dirigeix Celaá fa molt temps que embarca en el seu projecte els sindicats i les empreses, on els alumnes d’FP realitzen part de la seva formació. «Les empreses són les primeres a dir-nos que no troben treballadors amb formació mitjana, així que l’FP és la solució laboral a aquest problema», continuen les fonts ministerials. «La revolució de l’FP no és només una aposta educativa, és una aposta de país perquè d’aquí 15 anys el mercat laboral serà completament diferent», afegeixen.

El pla de modernització de l’FP inclou «ofertes modulars» a les empreses, una espècie de cursos a la carta on l’empresa és la que demana el tipus de formació que necessiten els seus empleats i que, bàsicament, es refereix a competències digitals bàsiques. En quatre anys, mig milió de treballadors (a finals del 2021 la xifra arribarà als 125.000) passaran per aquests cursos a la carta.