Mobilitat escolar sostenible

Bicicleta, nens i escola, una aliança al més pur estil ‘Stranger things’

  • El bus escolar amb bicicleta, conegut com a Bus Bici, ja compta amb més de 150 de menors de 5 a 12 anys

  • La iniciativa, que es porta a terme a Vic els divendres, és coordinada i organitzada per les famílies i la comunitat educativa

  • «Els nens esperen que arribi el dia amb moltes ganes, és com fer una excursió amb els amics», comenta Laia Mercadal, que exerceix tant de ‘llanxa ràpida’ com de mare

Bicicleta, nens i escola, una aliança al més pur estil ‘Stranger things’
5
Es llegeix en minuts

Corria l’any 1991 quan a Itàlia, a la ciutat natal de Francesco Tonucci (Fano), es va construir una ciutat pensada per i per als nens. Durant una setmana, el mestre i pedagog italià va ser l’encarregat de liderar el projecte La ciutat dels Nens, que va tenir com a finalitat prendre l’infant com una variable més en el plantejament de l’urbs. Carrers tancats al trànsit, participació en el ple extraordinari de l’Ajuntament, exposicions i cursos de formació per a adults van ser algunes de les activitats que es van portar a terme a la localitat. 30 anys després d’aquelles jornades, més de 200 ciutats del món han implantat ja algunes de les iniciatives propulsades per Tonucci per reformar la seva distribució urbanística i crear espais on els nens puguin campar a gust. L’última a afegir-se a aquesta xarxa ha sigut Vic, que ha posat en marxa un pla de mobilitat sostenible per anar a l’escola amb bicicleta.

La iniciativa Bus Bici va ser promoguda per Helena Vilardell, professora d’ESO, juntament amb dues entitats de la comarca, Canvis en Cadena i Osona amb Bici, de les quas és fundadora i vicepresidenta, a més de comptar amb la col·laboració de les famílies i la comunitat educativa. El projecte, com el seu nom indica, és un recorregut amb bicicleta com si d’un autobús es tractés que va recollint els nens en els punts concrets pels quals passen per anar a l’escola. En l’actualitat, ja hi ha un total de 10 línies per tota la ciutat i dues d’elles s’inicien als municipis veïns.

Els encarregats de controlar el trajecte són els ’motors’, que són els responsables de cada línia de Bus Bici. N’hi ha dos per carril, un va davant i un altre va darrere i es distingeixen perquè porten armilles reflectores. A més dels ‘motors’, també hi ha voluntaris que els ajuden que no hi hagi contratemps en el grup. Malgrat que solen ser els mateixos pares, hi ha voluntaris que no ho són. És el cas de David Codina, de 48 anys, que es va interessar pel projecte des que va tenir coneixement de causa. «A la ciutat mai havia vist tanta gent amb bicicleta com ara. Per la ciutat de Vic veus carrils bici, fa poc temps era totalment impensable», explica Codina. I és que l’Ajuntament de Vic va decidir establir un carril bici al carrer més transitat de la comarca, la Ronda Francesc Camprodon, l’agost passat. 

Transport sostenible

Transport sostenibleEls pares i mares estan encantats que els seus fills vagin amb bicicleta per tots els beneficis que comporta. Laia Mercadal exerceix tant de ‘llanxa ràpida’ com de mare i va ser l’encarregada de crear la línia de la seva zona. Els seus dos fills, Nil de 8 anys i Emma de 6, també utilitzen el Bus Bici i estan molt contents amb la iniciativa. «Tot i que només sigui els divendres, jo veig que els nens esperen que arribi el dia amb moltes ganes, és com fer una excursió amb els amics i els nens quan estan amb nens són feliços», remarca. I més encara quan veu que es potencia el sentiment de pertinència de grup. «Si anessin sols ja seria diferent, però com que van junts, l’un per l’altre es van animant i s’esforcen més», afegeix Mercadal. Tot i que explica que va ser difícil les primeres setmanes perquè costava frenar-los. «Recordo els primers dies que els més grans estaven tan il·lusionats i convençuts que volien arribar ràpid a l’escola. Amb el pas del temps se n’han adonat i ara disfruten anant amb altres companys d’edats més petites», comenta Laia Mercadal

«Tot i que només sigui els divendres, jo veig que els nens esperen que arribi el dia amb moltes ganes, és com fer una excursió amb els amics»

Laia Mercadal, ‘llanxa ràpida’ d’una de les línies de Bus Bici

Un altre dels punts més importants de la iniciativa és la bona organització i coordinació que s’efectua a través de l’aplicació de Telegram. Laura Sala, mare d’Oriol i Roger, d’11 i 8 anys respectivament, explica que no va dubtar a inscriure’ls. «Al principi vaig preguntar per la logística per saber com aniria perquè em semblava una idea bonica i vaig veure que estava molt ben organitzat. La prioritat eren els nens, si ho veien bé, no hi havia cap problema», comenta Sala, que es va assabentar del Bus Bici per una mestra que li va demanar ser voluntària i hi va accedir. La seva línia és una de les que passa pels afores de la capital d’Osona. «Nosaltres fem una ruta del poble del costat i és la ruta més llarga que hi ha. Són 3 quilòmetres, i l’únic que suposa és aixecar-se més aviat», conclou Laura Sala.

Augment de sol·licituds

Notícies relacionades

Augment de sol·licitudsMalgrat que la iniciativa només s’efectua els divendres al matí, l’acollida i el creixement del projecte va creixent setmana rere setmana i ja són 150 infants inscrits. La mateixa Vilardell explica les bones previsions que tenen de cara als pròxims mesos. «En el dia d’avui hi ha 5 centres que han començat el Bus Bici i 3 que estan en preparatius per començar a la primavera», comenta la professora. De moment, el rang d’edat va des dels 5 als 12 anys, tot i que s’està a punt d’ampliar als joves de primer i segon de secundària de l’Institut de Vic.

Davant l’augment de sol·licituds, un dels problemes que s’entreveu és on guarden les bicicletes, atès que les escoles no tenen prou espai per guardar-les. Mercadal comenta que l’escola dels seus fills ja s’ha adaptat i han posat més tubs per aparcar els velocípedes. D’aquesta manera, amb el projecte els nens són també responsables de les seves bicicletes i els encarregats de coordinar l’aparcament segons a quina hora se’n van de l’escola. El funcionament del Bus Bici ha fet que per al futur, amb la Ciutat dels Nens com a model, es pretengui expandir la iniciativa a tota la comarca.