Efectes del coronavirus

La pandèmia multiplica les consultes per alteracions del son en menors

  • La dificultat per agafar el son o els terrors nocturns persistents poden afectar la concentració, l’aprenentatge i l’estat d’ànim

La pandèmia multiplica les consultes per alteracions del son en menors

JULIO CARBO

2
Es llegeix en minuts

La pandèmia del coronavirus i les incògnites sobre quan acabarà han afectat psicològicament nens i adolescents fins al punt que han augmentat significativament les consultes mèdiques per problemes del son. Aquest increment se suma al nombre més elevat de consultes que reben els pediatres sobre problemes relacionats amb l’ansietat, l’obesitat i les somatitzacions de l’estrès.

Fernando Baixauli, pediatre del grup sanitari Vithas, remarca que la pèrdua d’algunes rutines dels menors, com les extraescolars esportives, i les seves pors al coronavirus els estan provocant problemes de salut i dificultats en l’aprenentatge. En declaracions a Europa Press, Baixauli ha posat èmfasi en el fet que els menors «estan experimentant durant més de 12 mesos emocions com incertesa, por, ansietat, problemes de conducta, irritabilitat, desobediència, enuresi, abús de les noves tecnologies i problemes del son». Els experts destaquen que una mala qualitat del son pot tenir especials repercussions en el desenvolupament físic, emocional, cognitiu i social dels nens.

Perquè el creixement cerebral sigui correcte, és imprescindible que el menor tingui un hàbit de son saludable i descansi prou, com recorda el doctor Baixauli, perquè «el gran desenvolupament neuronal depèn en gran manera de les substàncies que se segreguen durant el son».

Baixauli esmenta que els problemes més comuns que s’han disparat en la pandèmia són l’insomni i les parasòmnies, i en especial els malsons. A més, en la infància han crescut les negatives per anar a dormir i els despertars nocturns, i s’han multiplicat les seves consultes sobre trastorns del son.

Entre els trastorns del son, hi ha els terrors nocturns, una interrupció del son, més dramàtica que un malson, que acostuma a succeir per estrès o cansament. L’endemà, els nens són incapaços de recordar l’episodi de terror nocturn perquè es dona durant un son profund, com explica Baixauli.

Notícies relacionades

Els adolescents també estan patint actualment més problemes en el son, com és el retard de l’inici del son i la necessitat de descansar més hores. Per això, Baixauli confirma que «l’adolescent que no dorm de 8 a 10 hores a la nit, no descansa prou, està irascible, té difícil despertar i menor rendiment acadèmic (en les primeres hores de classe)».

Seguir uns horaris i una rutina, així com crear un bon hàbitat de son, pot evitar aquestes alteracions del son en la infància. Baixauli també indica que és útil no prendre begudes de cola o xocolata, no realitzar activitat física en les hores prèvies al descans i, sobretot, evitar la televisió per agafar el son i l’estar davant una pantalla més de dues hores al dia. En el cas dels adolescents, recomana realitzar exercici físic regularment i evitar una hora abans de dormir els videojocs, el mòbil, l’estudi, internet, la televisió, la cafeïna i la cola.