Transport

Renfe celebra el seu 80 aniversari

  • La companyia llança ofertes de viatges i promocions al llarg del 2021 plantant cara al flagell de la Covid-19

zentauroepp16981261 sant boi 11 09 2011 ave barcelona madrid pasando por sant bo180219185652

zentauroepp16981261 sant boi 11 09 2011 ave barcelona madrid pasando por sant bo180219185652

2
Es llegeix en minuts

Renfe celebra aquest diumenge el seu 80 aniversari, que estarà present en el dia a dia de la companyia durant tot el 2021, any que segueix marcat per la pandèmia de Covid-19, que ha limitat la mobilitat, impactant de ple en el transport i els viatges.

No obstant, aquesta situació excepcional no impedirà a Renfe desenvolupar una sèrie d’accions al llarg de l’any per commemorar-lo, des d’iniciatives comercials, com la posada a la venda d’ofertes i promocions relacionades amb els diferents serveis, fins a iniciatives amb empleats, passant per actes i trobades institucionals, segons fonts de la companyia.

Renfe compleix aquests 80 anys convertida en una operadora ferroviària de primer nivell mundial i referència en alta velocitat, amb més de 15.000 professionals i, en circumstàncies normals, amb 5.000 trens circulant diàriament a Espanya i més de 500 milions de viatgers a l’any.

Actualment, la companyia està immersa en un procés de transformació a través de la innovació, la internacionalització i el focus en el client, que donarà com a resultat una nova Renfe, que serà un operador integral de mobilitat, més enllà del tren i un referent logístic internacional, més enllà de les fronteres espanyoles.

La seva història comença el 1941

Els començaments del tren a Espanya es remunten al 1941, quan, després de la Guerra Civil, es van nacionalitzar una vintena de companyies per crear la Xarxa Nacional de Ferrocarrils Espanyols (Renfe). A partir d’aquell moment, van començar els treballs per a la substitució gradual del sistema de vapor per un d’elèctric, sent Madrid-Àvila-Segòvia la primera línia electrificada. El següent pas va ser l’estrena, el 1950, del primer Talgo, recorrent la línia Madrid-Irun, model que va ser la gran aportació espanyola al món ferroviari.

A partir de mitjans dels 60, va començar la modernització de la infraestructura i, a principis dels 80, es va apostar per la creació dels grans nuclis de Rodalies i d’una xarxa d’infraestructures d’alta velocitat, que culminaria el 1992 amb la inauguració de l’AVE Madrid-Sevilla, i que es desenvoluparia, definitivament, a partir de la primera dècada del segle XXI fins a l’actualitat.

Dues empreses

Notícies relacionades

El 2005, per adaptar-se al projecte de liberalització a Europa, Renfe es va dividir en dues empreses, donant pas a Renfe Operadora, l’encarregada de prestar el servei de transport de viatgers i mercaderies, i ADIF, la responsable d’administrar la infraestructura ferroviària. El 2012, Renfe Operadora va quedar constituïda com a capçalera d’un grup de societats creades, precisament, per continuar avançant en el procés d’obertura a la competència (Renfe Viajeros, Renfe Mercancías, Renfe Fabricación y Mantenimiento i Renfe Alquiler de Material).

El 2016, l’AVE va arribar ja a més de 30 ciutats espanyoles i va traspassar la frontera amb França, un procés d’internacionalització que es consolidaria el 2019, arribant al maig d’aquell any als primers 1.000 viatges de l’AVE Medina-la Meca (Aràbia Saudita), a més de constituir la societat Renfe of America, per buscar nous negocis als Estats Units, després d’haver aconseguit un megaprojecte a Texas.