tendència de mercat

Les vendes de begudes amb alcohol als supermercats repunten en la segona onada

La pujada, viscuda ja en els primers mesos de la pandèmia, no compensa les pèrdues que el sector experimenta amb el tancament de l'hostaleria

16838993 59

16838993 59

2
Es llegeix en minuts
J. Vázquez

Anar al supermercat; passejar pels passadissos; comprar carn, peix, verdures i altre cop... begudes alcohòliques. El carro dels consumidors espanyols torna a viure, amb l’auge de la segona onada de contagis, un lleuger repunt en la quantitat que s’adquireixen aquests productes, especialment els que, com la cervesa i el vi, tenen una graduació baixa. Així ho asseguren fonts d’aquest sector consultades pel diari Levante-EMV, del Grup Prensa Ibérica, que aprecien que els últims mesos s’han convertit en un escenari en què el creixement d’aquestes vendes tornen a ser una realitat. No són excessivament significatius, remarquen, però sí que és una tendència que sembla estar aflorant en ple augment de les restriccions autonòmiques.

No en va, moltes de les noves limitacions que s’han vingut decretant les últimes setmanes –i fins i tot mesos– han afectat directament o indirectament tots els negocis que tenien les begudes alcohòliques com un element imprescindible del seu dia a dia. Així, territoris com Catalunya mantenen avui –jornada en què se celebra el Dia Mundial sense Alcohol– tancats els bars i restaurants, mentre que a la majoria de les comunitats el toc de queda o la limitació de l’aforament han provocat també que les possibilitats de vendre aquests productes s’hagin vist parcialment restringides.

«Les limitacions per a l’activitat de la restauració o, per descomptat, el seu tancament fan augmentar la venda als supermercats de begudes i altres productes que normalment es consumeixen als bars i restaurants», remarca en aquesta línia Ignacio García Magarzo, director general de l’Associació Espanyola de Distribuïdors, Autoserveis i Supermercats (ASEDAS), entitat en què s’aglutinen bona part de les principals cadenes de supermercats espanyoles. I les dades registrades també apunten en aquesta direcció.

Un 12 % més de vendes

Si s’agafa com a referencia el període que ha transcorregut durant els mesos de pandèmia, és a dir entre el març i el novembre, i es compara amb la mateixa franja temporal del 2019, el creixement en vendes puja –segons les dades aportades per una de les principals cadenes del sector– fins a un 12%. Entre aquestes, resulta especialment rellevant l’adquisició de cervesa, que en aquest temps ha augmentat fins a un 17%, seguida pel vi, amb un 14%. En valors ja més llunyans se situarien les begudes d’alta graduació, amb un increment menor, del 6%.

El tancament, més impacte

Notícies relacionades

Però dins el sector de la fabricació de begudes alcohòliques, aquestes dades no suposen un consol complet –és un canal de venda petit– si es compara amb el considerable impacte negatiu que el tancament dels bars, restaurants, hotels o locals d’oci nocturn està provocant en les seves xifres econòmiques, molt més gran que el recuperat per la via dels supermercats.

Ja a l’agost, la Federació Espanyola de Begudes Espirituoses (FEBE) –productes que recapten el 73% del total de begudes amb alcohol– apuntava en un comunicat en aquesta direcció, assegurant a través de les dades d’Hisenda que al juny s’havia produït una caiguda del -41,5 % en aquestes begudes. Amb aquests valors –que no tenien en compte les noves limitacions posades en marxa al setembre i l’octubre–, les seves companyies ja preveien tancar l’any amb caigudes en el millor dels casos superiors al 40%, una cosa que posava el seu futur en risc. Davant aquest escenari, García Magarzo confia que aquesta situació d’inestabilitat provocada per les restriccions «sigui temporal» perquè «es recuperi l’activitat a tots els sectors, al més aviat possible».