BRETXA DIGITAL

Les escoles afronten les quarantenes sense ordinadors portàtils

Mestres i entitats socials denuncien la falta de dispositius perquè els nens que es confinen puguin seguir les classes

El Govern va prometre 300.000 unitats per aquest curs però encara no han arribat als alumnes ni als docents

zentauroepp53478660 un alumno de primaria hace los deberes de la asignatura de i201023210303

zentauroepp53478660 un alumno de primaria hace los deberes de la asignatura de i201023210303 / Eduardo Parra

4
Es llegeix en minuts
Elisenda Colell

Els que tenen ordinador a casa poden seguir les classes, però els que no desapareixen durant uns dies. Així és com els alumnes estan vivint el confinament escolar, segons els sindicats de mestres i les entitats socials. A l’estiu, el Govern va prometre 300.000 nous ordinadors per a aquest curs però la conselleria d’Educació reconeix que encara no han pogut entregar-los perquè el mercat internacional està «col·lapsat». «Les classes tanquen i nosaltres continuem esperant», es lamenten directors, sindicats de mestres i federacions d’ampes. Una vegada més, el virus torna a treure al descobert les esquerdes de la desigualtat social, ja agreujades durant el confinament més estricte.

Les últimes dades donades per la Conselleria d’Educació xifren en 2.128 els grups escolars confinats, per tant prop de 40.500 alumnes estan en quarantena temporalment a casa seva esperant per poder tornar a classe. «Tenim un problema amb els ordinadors, no estan arribant, i les famílies que nosaltres atenem no tenen ni ordinador a casa ni internet», assenyala Pep Prats, representant de la comissió de centres socioeducatius de la Federació d’Entitats d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (Fedaia).

«Les famílies que nosaltres atenem als centres oberts no tenen ni ordinador a casa ni internet»

Pep Prats

Comissió de centres socioeducatius de la Fedaia

Els centres oberts atenen menors i famílies en situació d’exclusió per ajudar al recolzament educatiu, alimentari i parental dels menors. «Aquests nens ja van patir una apagada tecnològica escolar durant el confinament. Confiàvem que ara amb l’obertura de les escoles això no tornaria a passar, però els dispositius no arriben», diu Prats, que assenyala que moltes entitats tornen a recórrer a les donacions d’empreses tecnològiques per evitar una altra apagada tecnològica entre els menors més necessitats.

«El problema seriós el tenim amb la connexió wifi. Hi ha instituts que tenen ordinadors de recanvi, però el que de veritat necessiten les famílies és internet», assenyala la presidenta de l’agrupació AXIA de directors de l’escola pública, Isabel Sánchez. «Nosaltres mirem d’estar al màxim en contacte amb els nens confinats, però sense els dispositius perquè tinguin xarxa no podem fer massa cosa. El Govern ens diu que esperem... i és el que estem fent», assumeix.

«El problema seriós el tenim amb la connexió wifi, el que necessiten les famílies és accés a internet»

Isabel Sánchez

Presidenta de l’agrupació AXIA de directors de l’escola pública

Desconeixen les necessitats reals

També comparteixen aquesta crítica les Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (AFFAC). La portaveu de l’ens, Lidón Gasull, assenyala que una vegada més la bretxa social i la desigualtat està tornant a ser un llast per a centenars d’alumnes a Catalunya. «El Govern ha volgut apostar per la presencialitat, que ens sembla bé, però no estan implementant absolutament res perquè els alumnes puguin seguir les classes si s’han de confinar. Els centres fan el que poden amb tota la bona voluntat però ni s’han repartit ordinadors, ni tan sols s’ha fet un registre per saber on hi ha més necessitat», es queixa Gasull.

«S’ha apostat per la presencialitat, però no es fa res perquè els alumnes segueixin la classe si s’han de confinar»

Lidón Gasull

Portaveu de les Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya

Una crítica molt similar fa el sindicat USTEC de professors, l’organització majoritària a l’escola pública a Catalunya. «No estan arribant els ordinadors per als nens, ni tampoc per als professors», assenyala el portaveu Xavier Díez. «Quan hi ha un grup confinat, la conselleria no apareix, és el centre qui ho ha de gestionar tot. I aquí ens trobem que hi ha alumnes que no poden seguir les classes i la comunicació és escassa. El problema és que estan permetent que hi hagi alumnes que estiguin perdent curs, i és molt greu», assenyala.

Mercat col·lapsat

Notícies relacionades

El Govern reconeix que els ordinadors promesos encara no han arribat. «Vam fer la comanda al setembre, una vegada acabada la licitació durant els mesos d’estiu, però sabem que el mercat internacional està col·lapsat ja que molts països han optat per fer compres massives d’equipaments i connectivitat per al nou curs», afirma Mar Camacho, directora general d’innovació i cultura digital de la conselleria. «Hem mirat d’accelerar al màxim tot aquest procés i estem a les espera de rebre les primeres dotacions en les pròximes setmanes», afegeix.

Demora de substituts

No obstant, l’analfabetisme digital no és l’únic problema a què s’enfronten les escoles amb la tornada a la normalitat. «Tenim un greu problema amb les substitucions dels mestres», clama Sánchez. Quan un professor emmalalteix o s’ha de confinar, els centres han d’esperar tres o fins i tot quatre dies per demanar un substitut, que de vegades renuncia a treballar per por. «Vam avisar que això passaria i no ha canviat res. Estem fent el que podem, però ara mateix la gestió del professorat és un caos absolut, i no podem seguir així», insisteix Sánchez, que torna a demanar que es puguin nomenar substituts un dia rere l’altre.