26 d’oct 2020

Anar al contingut

LA GESTIÓ DELS REBROTS

Les universitats de Catalunya prioritzaran les classes virtuals des d'aquest dijous

El Govern s'ha compromès a finançar amb 20 milions d'euros l'adaptació a la docència virtual

El Periódico

Les universitats de Catalunya prioritzaran les classes virtuals des d'aquest dijous

ALVARO MONGE

Les activitats docents presencials de les universitats catalanes es limitaran al màxim i passaran a ser virtuals des d’aquest dijous, 15 d’octubre, i per un període inicial de 15 dies, han confirmat fonts de la Secretaria d’Universitats i Recerca (SUR) de la Generalitat aquest dimarts.

L’activitat de demà dimecres, 14 d’octubre, continuarà sent presencial, excepte en aquells casos en els quals el professorat hagi avisat altrament els seus alumnes, amb prou antelació.

Durant el dia de demà està previst que les universitats concretin als seus alumnes les mesures de reducció, que afectaran l’activitat lectiva teòrica presencial però no les que es porten a terme en espais com laboratoris.

Els gerents de les universitats han mantingut aquest matí una reunió amb els responsables del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC) en la qual han consensuat la reducció de l’activitat presencial a partir del pròxim dijous i els detalls de la qual es faran públics al llarg d’aquesta tarda, ha informat al SUD.

El Govern i les 12 universitats catalanes van acordar aquest dilluns, seguint les recomanacions del Departament de Salut, reduir en els pròxims dies l’activitat presencial als campus, principalment en les classes teòriques, per fer front a l’augment de contagis de la Covid.

Les universitats catalanes es van comprometre dilluns amb el Govern a atendre la petició de realitzar classes ‘online’ els pròxims 15 dies per ajudar a controlar els rebrots de coronavirus. Aquest dimarts, la Universitat de Barcelona (UB) ha sigut la primera en anunciar el canvi de l’activitat presencial a la virtual partir d’aquest dijous, 15 d’octubre. I després s’hi ha sumat la Universitat Pompeu Fabra (UPF), que ja ha comunicat als seus alumnes que a partir de dijous les classes passaran a ser ‘online’. 

En un comunicat, el rector de la UB, Joan Elias, detalla que al llarg de dimecres el centre concretarà les mesures de «reducció de l’activitat lectiva teòrica presencial», que s’aplicaran «a partir del 15 d’octubre, inclòs, i que duraran, en principi, 15 dies». 

La UPF va ser més directa en el seu missatge als alumnes: «A partir del dijous 15 d’octubre totes les activitats docents presencials passaran a ser virtuals per un període de 15 dies, amb l’excepció de les que es realitzen necessàriament en laboratoris i espais específics», assenyala un comunicat de la direcció de la UPF. 

La rectora de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Margarita Arboix, explicava aquest dimarts a La 2 que no vol parlar de tancament, sinó de «reducció de presencialitat, reduir les classes magistrals, teòriques, alguns seminaris i mantenir les pràctiques». 

La Generalitat ha acordat també destinar 20 milions d’euros del fons de contingència a les universitats per atendre l’increment de despesa no pressupostada a conseqüència de l’impacte de la crisi sanitària de la Covid-19. Aquests diners han de permetre pal·liar part de l’adaptació de les universitats a l’activitat no presencial per endavant de l’acabament del curs 2019-2020 i també de l’inici del curs actual 2020-2021.

Pagar el canvi de model docent

Aquestes despeses addicionals venen derivades de les mesures de seguretat i protecció imprescindibles en matèria de salut en la lluita contra la pandèmia i sobretot la necessitat d’adaptació de les universitats a un model de docència mixt que combina la presencialitat i la virtualitat.

Aquesta actualització del model docent afecta espais físics, recursos materials i recursos humans en funció de les característiques de cada centre i la naturalesa de les matèries. Entre els canvis que han d’incorporar les universitats en un escenari de no presencialitat hi ha la millora tecnològica de les instal·lacions, amb aules dotades amb sistemes de gravació, reforç dels sistemes de ciberseguretat i de protecció de dades; l’actualització i ampliació de les infraestructures de recolzament a la docència, amb dotació i adquisició de llicències de diferents ‘software’ de continguts docents digitals; la formació del professorat i de personal de recolzament relacionat amb la docència mixta, i les actuacions necessàries per reduir la fractura digital tant del professorat com de l’estudiant, entre d’altres.

El Govern i les universitats, mitjançant el Consell Interuniversitari de Catalunya, van acordar el juny passat un model híbrid de docència per aquest curs acadèmic que alternaria les classes presencials amb les virtuals en funció de l’evolució de la pandèmia en cada moment.