22 set 2020

Anar al contingut

la defensa del planeta

Brussel·les eleva l'ambició climàtica per al 2030

La Comissió Europea aposta per augmentar la retallada d'emissions de CO2 del 40% actual fins a «com a mínim el 55%» en deu anys

Silvia Martinez

Brussel·les eleva l'ambició climàtica per al 2030

FILIP SINGER

La pandèmia del coronavirus continua sent el repte polític més immediat a què s’enfronta la Unió Europea que, no obstant, no perd de vista altres desafiaments prioritaris com el canvi climàtic. En aquest terreny, la Comissió Europea té previst proposar aquesta setmana una nova trajectòria de reducció d’emissions de CO2, molt més estricta que l’actual, que elevarà del 40% a com a mínim el 55% la retallada proposada per al 2030 en relació als nivells del 1990, i que obligarà «tots els sectors econòmics» a posar el seu granet de sorra.

«La Unió Europea necessita elevar la seva ambició per a aquesta dècada i evitar deixar una càrrega més pesada a les generacions futures. Com menys mesures adopti en els pròxims deu anys, més complicat i desafiador serà el camí de reducció a partir del 2030», justifica l’Executiu comunitari en un document provisional que, després d’uns quants mesos de consultes i un estudi d’impacte, proposarà als governs de la UE un calendari més ambiciós cap a la descarbonització de l’economia europea i la neutralitat climàtica per a mitjans del segle XXI. 

«Un camí equilibrat, realista i prudent cap a la neutralitat climàtica el 2050 requereix un objectiu de reducció d’emissions del 55% per al 2030», conclou l’esborrany de la comunicació a què ha tingut accés EL PERIÓDICO. Segons Brussel·les, aquest percentatge, lleugerament inferior al 60% que reclamen diverses comissions del Parlament Europeu però igual al que donen suport més de 150 consellers delegats de grans empreses com Ikea, EDF, Unilever o Apple, serà, amb les polítiques adequades, «econòmicament viable i beneficiós per a Europa». 

«En el bon camí»

«És genial que les empreses recolzin objectius ambiciosos per retallar les emissions el 2030. Estic segura que estem en el bon camí per aconseguir que Europa sigui climàticament neutral el 2050», ha avançat la presidència de l’Executiu comunitari, Ursula von der Leyen, abans del debat sobre l’estat de la unió, que tindrà lloc aquest dimecres davant l’Eurocambra, i la presentació de les propostes que han de permetre que la UE arribi amb una postura més ambiciosa a la COPs de Glasgow de final d’any. 

Incrementar l’ambició, afirma la Comissió, permetrà reduir les despeses sanitàries i mediambientals derivades de la contaminació i estalviar més de 100.000 milions a la factura energètica durant la pròxima dècada. Per aconseguir-ho, tots els sectors econòmics hauran de contribuir. Començant per la indústria de l’automòbil i el transport, l’energia, l’agricultura, la construcció o el sistema de comerç d’emissions. Una aportació costosa que podrà comptar amb un suport important gràcies al pla de recuperació i al nou pressupost europeu per als pròxims 7 anys, amb una potència de foc de 1.800 bilions, l’obligació de dedicar el 30% a projectes relacionats amb el clima i un mecanisme de transició just per recolzar les regions més endarrerides. 

Revisió legislativa abans del juny del 2021

«Durant els pròxims mesos es faran estudis d’impacte específics i consultes públiques per determinar amb precisió els canvis legislatius que la Comissió té intenció de proposar el juny del 2021 per donar suport al marc climàtic i energètic reforçat per al 2030», afirma la Comissió, que defensa canvis en la renovació dels edificis, el sector de l’energia, l’agricultura, la indústria i el transport. Per exemple, el percentatge de renovables en el transport haurà de passar del 7% del 2015 al 24% el 2030 per la qual cosa serà vital el desenvolupament i el desplegament de vehicles elèctrics i altres fonts renovables entre les quals també hi ha d’haver l’hidrogen net, clau segons Brussel·les, per descarbonitzar el transport pesat i, a través dels seus derivats, l’aviació i el sector marítim. 

A més, «els cotxes convencionals hauran de ser gradualment reemplaçats per vehicles de zero emissions i un ús més generalitzat dels serveis de transport col·lectius». D’aquesta manera, i segons l’estudi d’impacte, es podran reduir «al voltant d’un 50%» les emissions de CO2 per quilòmetre per passatger el 2030 respecte al 2021. En aquest àmbit, la Comissió avança que presentarà abans del juny del 2021 estàndards més estrictes d’emissions de CO2 per a cotxes i furgonetes. També proposarà una revisió dels requisits i estàndards de productes en matèria d’eficiència energètica i pretén estendre el sistema de comerç d’emissions al sector marítim.