VETO A LA TARIFACIÓ ESPECIAL

El Govern central proposa una llei per prohibir els telèfons 902

El text de la llei dissenyada pel ministeri d'Alberto Garzón se sotmetrà a discussió pública la setmana que ve

zentauroepp54283811 madrid  29 07 2020  una mujer con mascarilla revisa su tel f200903211137

zentauroepp54283811 madrid 29 07 2020 una mujer con mascarilla revisa su tel f200903211137 / Mariscal

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso

El Govern ja té preparada la llei que suposarà la prohibició efectiva dels números de tarifació addicional, els coneguts com a 902. El Ministeri de Consum d’Alberto Garzón considera que els serveis d’atenció al client «no poden ser un cost per a la butxaca dels consumidors i un negoci per a unes quantes empreses». La croada contra les trucades amb tarifes altes, i que en ocasions són l’única manera de realitzar les queixes a les empreses, té el seu origen en les mateixes organitzacions de consumidors, que sempre es van oposar a un sistema que suposava a la pràctica un obstacle per a la defensa dels drets dels clients. 

El Ministeri de Consum considera que l’aprovació de la llei, que se sotmetrà a partir de la setmana que ve a discussió pública, «és una mesura de justícia social que posarà fi a un abús generalitzat i agreujat en el context de la Covid per les restriccions d’aforament, mobilitat i presencialitat».

Tota empresa o professional té l’obligació de facilitar serveis d’atenció telefònica amb l’objectiu que sigui una comunicació ràpida i eficaç amb els clients. Fins ara, legalment s’havia de disposar d’un número de telèfon que no tingués «un cost superior al de la tarifa bàsica». Aquest últim concepte ha sigut el motiu del desgavell causat en els últims anys en els quals les musiquetes d’espera escuraven la butxaca del client ofès, a més de fer-li perdre més temps del necessari.

Fora de la tarifa plana

PLANS DE TARIFA / Els telèfons més comuns d’aquesta tarifació especial són els 902, més cars que una trucada provincial però més barats que una trucada nacional, lleuger consol per a plans de tarifes en telefonia que habitualment inclouen trucades gratuïtes a qualsevol telèfon normal. En el dia d’avui, que tots els operadors ofereixen tarifes planes de trucades des de fixos i mòbils, els 902 han quedat en evidència en aquests plans de preus. 

La perspectiva del ministeri de Garzón és que era necessària una llei en defensa de la «justícia social», ja que considera que no és acceptable que les queixes d’un client estiguin condicionades pels recursos econòmics de què disposin per fer-les. El dret bàsic ha de prevaler, davant els costos que hagi d’afrontar qualsevol empresa per la seva pròpia activitat o les relacions amb els clients. 

Notícies relacionades

Les lleis europees estableixen que «en cas que l’empresari posi a disposició dels consumidors i usuaris una línia telefònica a efectes de comunicar-se amb ell en relació amb el contracte subscrit, l’ús d’aquesta línia no podrà suposar per al consumidor i usuari un cost superior a la tarifa bàsica [...]. A tal efecte, s’entén per tarifa bàsica el cost ordinari de la trucada de què es tracti, sempre que no incorpori un import addicional en benefici de l’empresari». El Tribunal de Justícia de la Unió Europea va publicar la seva sentència de 2 de març del 2017, en l’Assumpte C 568/15, en la qual abordava aquesta qüestió i establia que: «El concepte de «tarifa bàsica» [...] s’ha d’interpretar en el sentit que el cost d’una trucada a una línia telefònica d’assistència operada per un comerciant, en relació amb un contracte subscrit, no pot excedir del cost d’una trucada a una línia telefònica fixa geogràfica o mòbil estàndard. Sempre que es respecti aquest límit, el fet que el comerciant obtingui o no beneficis per mitjà d’aquesta línia telefònica d’assistència és irrellevant». Aquest últim aspecte ha rebut moltes crítiques, ja que resulta xocant que les empreses obtinguin beneficis per les trucades de queixa que fan els clients. 

 A la pràctica, la modificació s’abordarà modificant l’article 21.2 de la LGDCU. S’obre així un procés de consulta pública a la ciutadania i definició de detalls amb les associacions de consumidors i societat civil. 

Temes:

Consum