«el més normal possible»

Les escoles a Catalunya hauran de mesurar la temperatura als alumnes diàriament

El conseller d'Educació no descarta contractar més mestres per garantir grups reduïts

La direcció de cada centre haurà de decidir les mesures a adoptar, sense saber si podrà accedir a més docents

aula

aula / Manu Mitru

2
Es llegeix en minuts

Les escoles hauran d’apanyar-se-les per prendre la temperatura de cada alumne diàriament, la mascareta serà obligatòria per als alumnes de secundària i de l’educació postobligatòria, i a primària només l’hauran de portar a classe en funció de l’índex de rebrot. Aquestes són les principals mesures que ha presentat el Govern de la Generalitat per garantir una tornada al col·le segura el 14 de setembre. La resta d’aspectes clau, com són la capacitat per reduir els grups i comptar amb nous espais, dependrà de la direcció de cada centre escolar, que no saben si podran contractar nous docents.

«Les escoles obriran perquè el nostre deure és garantir l’accés a l’educació i socialització dels alumnes», ha sentenciat aquest matí el conseller d’Educació de la Generalitat, Josep Bargalló, tot just començar la roda de premsa sobre la tornada al col·le a Catalunya. El debat és com s’haurà de fer aquesta tornada al col·le. Les famílies i els docents assenyalen, especialment, la gestió del nombre d’alumnes per aula. 

Tal com va avançar dilluns el president Quim Torra, les classes de primària no podran tenir més de 20 alumnes, i en la secundària la ràtio es manté en els 30, com era habitual. «La nostra recomanació és que siguin tan reduïts com sigui possible», ha assenyalat Bargalló. Però seran els directors de cada centre els que hauran de fer equilibris per quadrar espais i docents per alumnat. Hauran de rebaixar aquesta xifra durant aquesta setmana, preparant un pla de contingència de cada centre que està sent supervisat per inspectors d’Educació. 

De moment, aquest curs 2020-2021, el Govern ha contractat 4.000 mestres més. «No descartem ampliar-lo, hi posarem tots els recursos que faci falta», ha dit el conseller, que no ha volgut quantificar els professors de més que pot aportar la conselleria per facilitar la gestió de cada cas. És a dir, que els directors de centre han de fer plans de contingència sense saber si podran tenir més treballadors per garantir les ràtios reduïdes.

Professors especialistes

Notícies relacionades

Una de les realitats, que afecta especialment els alumnes de la secundària, són els docents especialistes. És a dir, que hi ha diversos docents que ofereixen diferents assignatures, i que s’hauran d’anar movent de grup estanc en grup estanc. «Pot passar que hi hagi mobilitat entre professors, sobretot en aquells estudis de formació professional que requereixen diversos especialistes», ha reconegut Bargalló. La gestió de tota aquesta complexitat recaurà, de nou, en la direcció de cada centre i en els recursos que puguin aconseguir.

Espais extres

«És una mesura que tenim a sobre de la taula, però que en general no ens agrada», ha reconegut el conseller, amb referència als espais que poden aportar els municipis perquè es faci classe. Bargalló ha esgrimit diversos motius per declinar aquestes ofertes. Un, el de la mobilitat, ja que els menors s’hauran de traslladar del centre escolar als altres espais, i es poden posar en risc. El segon, perquè vol garantir el dret a l’esbarjo, una cosa que alguns equipaments municipals no poden oferir. I el tercer, perquè l’ús d’alguns són compartits i també té un risc associat a la transmissió del virus.