El 96% dels conductors morts després de consumir alcohol o drogues eren homes

Trànsit i Toxicologia apel·len a la «responsabilitat individual i col·lectiva» per lluitar contra «la pandèmia» de les morts a la carretera

zentauroepp51370880 grafcva537  tibi  alicante   14 12 2019   imagen de uno los 191214124029

zentauroepp51370880 grafcva537 tibi alicante 14 12 2019 imagen de uno los 191214124029 / Manuel Lorenzo

1
Es llegeix en minuts
Olga Pereda

Dona al volant, seguretat constant. Les estadístiques confirmen que la vella i masclista rima (dona al volant, perill constant) no té cabuda en el segle XXI. Si només conduïssin dones les carreteres serien bastant més segures. Gairebé la meitat dels conductors que van morir a Espanya l’any passat havien consumit alcohol, drogues o psicofàrmacs. D’aquest total, el 96% eren homes davant el 4% de dones. Una conclusió fàcil fa pensar que el motiu rau en el fet que hi ha molts més conductors homes que dones, però les dades oficials de Trànsit no diuen això: 11 milions (conductores) davant 15 milions (conductors).

Aquesta és una de les conclusions que més criden l’atenció de l’estudi sobre la incidència de l’alcohol, drogues i psicofàrmacs en les víctimes mortals de trànsit, realitzat per l’Institut Nacional de Toxicologia i Ciències Forenses. Com va ressaltar el director general de Trànsit, Pere Navarro, aquest informe no és teòric, sinó «una fotografia de la realitat» que inclou dades «que serveixen per fer polítiques de seguretat viària i lluitar contra la pandèmia de les morts a la carretera».

Entre 25 i 54 anys

El dossier està basat en el nombre de conductors que van morir el 2019 –no inclou Catalunya ni Euskadi– i als que es va realitzar una autòpsia. En total van ser 558, dels quals 254 (45,5%) van donar positiu en les anàlisis d’alcohol, drogues i psicofàrmacs. El 71% tenien una edat compresa entre els 25 i els 54 anys.

Notícies relacionades

El percentatge més elevat correspon a l’alcohol (gairebé 62%), seguit de les drogues (44%) i els psicofàrmacs (27%). Malgrat que suposa la pèrdua de sis punts del carnet i el seu consum a partir d’uns determinats nivells està penat per llei, el 81,5% dels conductors morts que havien ingerit alcohol ho havien fet en grans quantitats (la seva anàlisi va demostrar una taxa d’1,20 grams per litre de sang). En els tres últims anys, les estadístiques havien demostrat una baixada, però el 2019 es va registrar un repunt. «Malgrat la duresa de les sancions i malgrat les campanyes, continuem tenint un problema amb l’alcohol», s’ha lamentat Pere Navarro.

Respecte als vianants morts el 2019, el 37% havien consumit alcohol o altres drogues. Una àmplia majoria (81%) eren homes.