PARC AMENAÇAT
El Govern declara la 'sobreexplotació' de tres masses d'aigua de Doñana
La declaració de l'estat de risc obliga a implantar un pla que reguli les extraccions dels aqüífers afectats
Les associacions ecologistes reclamen, a més, que se suspengui qualsevol nova concessió d'aigua subterrània
rjulve25417175 05 marzo 2013 andalucia huelva paisaje de dunas en el parqu180713170318
La conservació de Doñana fa un pas endavant després que la Confederació Hidrogràfica del Guadalquivir (CHG) hagi declarat formalment la sobreexplotació de tres de les cinc masses d’aigua que alimenten Doñana. Una mesura que reconeix el «risc de no assolir el bon estat» i que tindrà com a principal efecte l’obligació que les administracions posin en marxa un pla per regularitzar les extraccions de l’aqüífer.
La declaració de sobreexplotació de les masses de La Rocina, Almonte i Marismas, en l’entorn del parc natural, ja havia sigut demandada fa una dècada per les associacions conservacionistes davant del problema creixent d’aigua que patia l’aiguamoll més important d’Europa. No obstant, no es va posar en marxa fins que la Comissió Europea va decidir portar Espanya davant del Tribunal de Justícia de la UE per la seva inacció a l’hora de protegir les fonts d’aigua d’un espai natural protegit. Així, per WWF, posa en evidència que «l’actual règim d’explotació de l’aqüífer de Doñana és totalment insostenible i està portant al col·lapse ecològic l’aiguamoll més important d’Europa», van ressaltar des de l’organització ecologista, que a més de regularitzar les extraccions demana suspendre qualsevol nova concessió d’aigua subterrània.
Notícies relacionadesEn aquest sentit, des del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic (MITECO) van explicar que la CHG queda ara obligada a elaborar, en col·laboració amb les comunitats de regants, un programa d’actuació per a la recuperació de les masses d’aigua i més control en la gestió de l’aigua. Aquest pla estarà acabat «previsiblement en un any» i inclou mesures per regularitzar i racionalitzar les extraccions. D’aquesta manera es determinaran els volums d’ús d’aigua autoritzats, que podran modificar-se en moments d’especial afecció, com per exemple els períodes de sequera.
A més, el pla servirà a les administracions per assegurar que els aprofitaments se cenyeixen als plans existents, mentre permet adaptar les extraccions a les possibilitats de cada moment. Mentre es tramita el pla, la Confederació pot, en el seu cas, adoptar mesures cautelars.
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
- Desnonament massiu Els desallotjats del B9 acampen sota una sortida de la C-31 a Badalona i Albiol diu que farà desmuntar les tendes
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- "En algun moment hauré de fer el dol"
- El forat de la sanitat pública El 45% dels espanyols només va al dentista per emergències: «Hi vaig anar per un queixal i vaig acabar amb una factura de 1.300 euros»
- Reforma en Justícia Falta de normes, possibles pròrrogues i molta incertesa davant la reforma que revoluciona l’organització de la justícia a Espanya
- Escàndol internacional El dur informe del cas Epstein: el que les víctimes de violacions van explicar a la policia i com els advocats van provar de fer-les callar
- Esperit nadalenc El Parc del Fòrum de Barcelona es tenyeix de vermell a la Cursa del Pare Noel
- UNA ALTRA DESGRÀCIA Greu lesió de genoll de Christensen
