11 d’ag 2020

Anar al contingut

ludopatia

El Govern prohibirà que els esportistes patrocinin el joc

Consum envia aquest dijous a la Comissió Europea una nova versió que endureix el decret sobre publicitat d'apostes 'online'

Elimina l'excepció que permetia anuncis d'apostes durant els esdeveniments esportius que s'emetessin a partir de les 20.00 hores

Agencias

El Govern prohibirà que els esportistes patrocinin el joc

JORDI COTRINA

Els esportistes no podran patrocinar activitats relacionades amb el joc en estadis, instal·lacions o recintes esportius de qualsevol tipus i tampoc podran fer-ne ressò en samarretes o equipaments esportius.

Aquesta és una de les premisses que s’inclouen a l’esborrany de reial decret de comunicacions comercials de les activitats del joc, que va presentar el Ministeri de Consum al febrer després d’escoltar la societat civil, les institucions i els grups polítics, i que destaca que existeix una «preocupació compartida per l’augment del joc d’apostes en la vida de generacions joves com a forma d’oci».

Aquest esborrany, segons han informat a Efe fonts de Consum, serà presentat aquest dijous pel ministeri que dirigeix Alberto Garzón a la Comissió Europea amb les noves modificacions que ha tingut el text després de la preocupació mostrada pels grups parlamentaris sobre els riscos que implica la sobreexposició a la publicitat d’apostes i jocs d’atzar a través dels mitjans de comunicació de masses i internet.

El Govern remet d’aquesta forma una nova versió del projecte de reial decret de comunicacions comercials de les activitats del joc, que regula la publicitat del joc i les apostes ‘online’ i que suposa l’enduriment d’algunes mesures respecte al document inicial.

Així ho han indicat a Europa Press fonts governamentals, que han explicat que la nova versió s’acosta més en nivell de restricció de la publicitat a l’article 37 del RDL 11/2020 de 31 de març aplicat durant l’estat d’alarma que a la primera versió del projecte sotmès a informació pública.

D’aquesta manera, els anuncis de jocs i apostes ‘online’ que s’emetin en ràdio, televisió i plataformes d’intercanvi de vídeo únicament podran emetre’s a la franja que va d’1.00 a 5.00 hores. En l’anterior projecte es contemplava una excepció i permetia els espots durant els esdeveniments esportius que s’emetessin a partir de les 20.00 hores.

En la nova versió es prohibeixen les promocions de captació de clients, conegudes en el sector com a bons de benvinguda, fossin quines fossin les condicions de la promoció; i els anuncis sobre les promocions no podran traslladar la percepció falsa o equívoca de gratuïtat o de falta d’onerositat de la promoció, ni induir a confusió respecte a la naturalesa del joc, ni inclouran testimonis de persones beneficiàries prèvies, reals o figurats, de la promoció.

Tampoc es podran basar en l’habilitat del jugador.

En l’anterior projecte es prohibien els anuncis sobre promocions de captació de clients que recollissin quanties econòmiques, i les promocions de captació quedaven limitades a 100 euros.

Una altra novetat és que ara tampoc serà admissible el patrocini en samarretes o equipaments esportius, i que a la Comissió Mixta de Seguiment del Codi de Conducta sobre Comunicacions Comercials de les Activitats de Joc s’integraran associacions de consumidors i usuaris.

Fonts governamentals han destacat que en els mesos en què el projecte ha estat sotmès a informació pública ha tingut modificacions fruit de l’estudi de les al·legacions i informes nombrosos. Fins a 86 organismes i associacions de la societat civil han participat en el procés.

Una preocupació

En aquest context, han apuntat que el Ministeri de Consum, «després d’escoltar la societat civil, les institucions i els grups polítics que formen la pluralitat parlamentària, entén que existeix una preocupació compartida per l’augment del joc d’apostes en la vida de generacions joves com a forma d’oci».

«L’alerta social, reflectida ja en l’acord de Govern de Coalició, sobre els perills d’un mal ús del joc i l’excés de la seva publicitat, s’ha estès generant un consens. La pràctica totalitat d’opcions polítiques i grups parlamentaris també han traslladat aquesta preocupació al llarg d’aquests mesos», han puntualitzat.

Respecte a les mesures aplicades en matèria de publicitat del joc pel Ministeri de Consum durant l’estat d’alarma per la crisi del coronavirus, aquestes fonts han indicat que «han posat en evidència els riscos que implica la sobreexposició a la publicitat d’apostes i jocs d’atzar a través dels mitjans de comunicació de masses i internet».

Finalment, han defensat que les mesures de restricció de publicitat també «han suposat un alleujament, constatat per associacions de rehabilitats de ludopatia» com la Federació Espanyola de Jugadors d’Atzar Rehabilitats (FEJAR), per a les famílies confinades», i ha tingut com a resultat «un menor nombre de jugadors que s’aproximaven per primera vegada al món de l’aposta ‘online’».