16 jul 2020

Anar al contingut

adeu a un històric servei

El coronavirus es carrega el tren hotel de Renfe

L'operadora prova així d'esmorteir les pèrdues que preveu per l'aturada del transport durant la pandèmia del coronavirus i la seva previsible «lenta» recuperació

Desapareixen les connexions que encara sobrevivien per connectar Madrid amb la Corunya, Pontevedra i Ferrol, i Barcelona amb la Corunya i Vigo

Europa Press

El coronavirus es carrega el tren hotel de Renfe

GUILLERMO MOLINER

Renfe no preveu tornar a posar en circulació el seu tren hotel una vegada reprengui el trànsit ferroviari després de l’estat d’alarma, cosa que podria així suposar la definitiva desaparició d’aquest històric servei nocturn, segons van informar fonts del sector.

L’operadora descarta recuperar, almenys a curt termini, aquests trens, fonamentalment per criteris econòmics, atès el particular impacte que la crisi sanitària està tenint al sector del transport.

En concret, Renfe busca esmorteir les pèrdues que espera que li causi l’aturada del servei que registra des que es va decretar l’estat d’alarma, amb les seves consegüents restriccions a la mobilitat, i la previsible «lenta» recuperació de la demanda de viatges que pronostica per als pròxims mesos.

La companyia ferroviària registrava una pèrdua anual d’uns 25 milions d’euros per la prestació del servei de tren hotel, malgrat que en els últims ja s’havia reduït, de manera que actualment només es deixa dues connexions a Espanya i una d’internacional.

En concret, els trens hotel que encara circulaven ho feien per connectar Madrid amb la Corunya, Pontevedra i Ferrol, i Barcelona amb la Corunya i Vigo.

L’única connexió internacional que feien aquests trens és la Madrid-Lisboa, des que el 2013 es va suprimir la que unia Madrid i Barcelona amb París.

Amb el seu tren hotel, Renfe oferia una «habitació d’hotel rodant», per «disfrutar de les comoditats d’un hotel, amb tots els avantatges d’un tren» i «aprofitar la nit per viatjar mentre es dorm i despertar el centre de la ciutat de destí».

Aquests tres oferien tres diferents tipus de cabines amb llits, o bé places de butaca, a més de cafeteria i restauració, i estava dirigits tant a viatges de lleure, com de negocis.

No obstant, donada les pèrdues que aquest històric servei acumulava i les noves normes de seguretat i higiene que es necessitaran, Renfe descarta recuperar-lo després de la crisi, almenys a curt termini.

Esmorteir les pèrdues per l’aturada

La companyia, en el seu pla de tornada a la normalitat, contempla prioritzar la represa d’aquells trens i connexions que presentin més gran rendibilitat per registrar una alta ràtio d’ocupació per pal·liar en la mesura possible les «pèrdues» que preveu la crisi li generi, segons van detallar les esmentades fonts.

Renfe ja va registrar l’efecte negatiu de la crisi en els resultats del primer trimestre de l’any, malgrat que l’aturada es va iniciar en la segona meitat de març.

En concret, l’operadora que presideix Isaías Táboas va tancar aquest període amb un descens del 17,7% en els ingressos generats pel trànsit de viatgers als seus trens AVE i Llarga Distància, que es van situar en 274,44 milions d’euros, davant els 333,3 milions d’un any abans.

Renfe va tancar el trimestre amb una caiguda del 16,9% en el nombre de viatgers transportats en trens AVE, que van situar en 4,1 milions, davant els gairebé cinc milions d’un any abans. Els usuaris de la resta de trens de Llarga Distància es van reduir un 18,7%, fins a 2,12 milions.