ordre de Foment

Renfe i els busos han de deixar buit el seient contigu al del viatger

Transports fixa aquestes condicions per als trens de l'AVE i de llarga i mitjana distància i als autobusos de línia i discrecionals

Es procurarà que no estiguin més de dues persones per metre quadrat a les plataformes dels intercanviadors

zentauroepp34123679 barcelona 02 06 2016 sociedad  renfe cambia los horarios de 200304204825

zentauroepp34123679 barcelona 02 06 2016 sociedad renfe cambia los horarios de 200304204825 / RICARD CUGAT

3
Es llegeix en minuts
Europa Press

Renfe i les empreses de transport de viatgers amb autobús hauran de deixar buit el seient contigu al de cada passatger als seus trens AVE i de llarga i mitjana distància, i als autobusos de línia i discrecionals.

Així ho estableix l’ordre que el Ministeri de Transports va dictar el 3 de maig per fixar l’obligació de portar mascareta als transports públics, que es torna a aprovar aquest dijous per adequar-la a les excepcions fixades la vigília per Sanitat a l’obligació de portar aquest element de protecció.

En concret, les normes estableixen que «al transport públic regular, discrecional i privat complementari de viatgers amb autobús, així com als transports ferroviaris on tots els ocupants hagin d’anar asseguts, l’operador limitarà l’ocupació total de places de manera que els passatgers tinguin un seient buit contigu que els separi de qualsevol altre passatger».

L’única excepció que es fixa és el supòsit de viatgers que convisquin al mateix domicili, a l’indicar que «com a única excepció a aquesta norma» els operadors de tren i autobusos «podran ubicar en seients contigus persones que viatgin juntes i convisquin al mateix domicili, encara que això pugui suposar una ocupació superior».

D’aquesta manera, es fixa un criteri d’ocupació per a trens i autobusos diferent del que la UE ha establert per al cas dels avions, a l’indicar que no és necessari deixar una butaca buida entre passatgers.

En el cas de Renfe, en l’actualitat i des que es va decretar l’estat d’alarma amb les seves consegüents restriccions a la mobilitat, té una oferta de places més restringida.

De moment, la companyia pública només té permès vendre un terç dels seients dels trens que té autoritzat posar en circulació, que a més són una tercera part dels habituals en circumstàncies normals.

En el cas dels autobusos, les empreses del sector, que a diferència de Renfe són empreses privades, ja van apel·lar fa uns dies davant el Comitè Nacional de Transport que compten amb mitjans per no haver de deixar seients dels seus vehicles buits com a mesura de seguretat i prevenció davant el virus.

El sector considera que els sistemes de renovació de l’aire a l’interior dels autobusos «permeten renovar l’ambient en igualtat de condicions amb l’avió».

Dos viatgers per metre quadrat en metro i bus urbà

Respecte a l’ocupació i distàncies als transports públics urbà i metropolità «on hi hagi plataformes habilitades per al transport de viatgers dempeus», les ordres diuen que «es procurarà que les persones mantinguin entre si la màxima distància possible».

Per fer-ho, s’«estableix com a referència l’ocupació de la meitat de les places establertes disponibles i de dos viatgers per cada metre quadrat a la zona habilitada per viatjar dempeus».

L’ordre de Foment adapta l’obligació d’utilitzar mascareta als transports públics a les excepcions fixades per Sanitat per a l’ús obligatori de mascareta en tots els espais oberts i tancats quan no es pugui mantenir les distàncies de seguretat que entra en vigor aquest dijous.

«És necessari ajustar l’obligació d’utilitzar mascareta als diferents mitjans de transport als criteris fixats en l’ordre del Ministeri de Sanitat a fi de garantir una aplicació coherent de les dues disposicions», diu l’ordre de Transports d’aquest dijous en la seva exposició de motius.

Notícies relacionades

L’altra novetat del text és que ja permet que els passatgers d’autobús ocupin el seient posterior al conductor en el cas que entre tots dos hi hagi una pantalla protectora. Fins ara no estava permès ni tan sols amb la mampara de separació, que ara es considera «un element que limita el risc de contagi».

Quant a la resta de mitjans de transport, l’ordre de Foment manté el que hi havia fixat fins ara pel que fa a l’obligació de portar «mascaretes que cobreixin nas i boca per a tots els usuaris del transport amb autobús, ferrocarril, aeri i marítim», així com als vehicles de transport públic i privat, en aquest cas si no tots els ocupants conviuen al mateix domicili.