21 set 2020

Anar al contingut

RESOLUCIONS DEL CONSELL DE MINISTRES

El Govern avala la llei del clima que impulsa el cotxe elèctric i les energies verdes

L'objectiu és aconseguir la neutralitat d'emissions el 2050

El Govern avala la llei del clima que impulsa el cotxe elèctric i les energies verdes

JOAN CORTADELLAS

El Govern ha donat llum verda al projecte de llei de crisi climàtica amb què es pretén aconseguir la neutralitat d’emissions el 2050 i impulsar el cotxe elèctric i les energies renovables, en un context emmarcat en la reactivació de l’economia després de la crisi sanitària de la Covid-19.

En roda de premsa posterior al Consell de Ministres, la vicepresidenta quarta, Teresa Ribera, ha manifestat que aquesta llei reflecteix «el model que volem» per al nostre país i per a Europa i que sobretot serveix per «complir amb les generacions més joves», que no han «d’heretar hipoteques que no els toquen», sinó compromisos de futur, respectuosos amb el planeta i compatibles amb un model de desenvolupament «inclusiu i sostenible».

Amb 36 articles

La llei de canvi climàtic i transició energètica (APLCCTE), una de les prioritats de l’Executiu des de l’inici de la legislatura, consta de 36 articles i amb la seva aprovació aquest dimarts pel Consell de Ministres inicia la seva etapa parlamentària, després d’un procés de participació pública que va començar el febrer del 2019. 

Aquest projecte atorga, per fi, un marc institucional «a l’acció que ens demana la ciència i la gent, i arriba en un moment en què és més necessari que mai», ha afegit la ministra, per qui el text busca «consolidar ocupació i innovació».

Els objectius d’aquesta llei, que pretén ser inclusiva, s’implementaran a través de successius plans nacionals d’energia i clima (PNIEC); el primer (2021-2030) permetrà reduir les emissions en un 23% respecte al 1990 al finalitzar la present dècada, duplicant el percentatge de renovables en el consum final, fins al 42%.

Compromisos internacionals

El text s’ajusta als compromisos internacionals de lluita contra el canvi climàtic, com l’Acord de París, i destaca el propòsit d’Espanya d’aconseguir la neutralitat climàtica «no més tard del 2050» amb objectius que només podran ser revisats a l’alça.

Perquè això sigui possible, el 2030 les emissions en el conjunt de l’economia nacional s’hauran de reduir almenys un 20% respecte al 1990, un objectiu en la línia fixada per la Comissió Europea i que suposa per a Espanya retirar una de cada tres tones que s’emeten en l’actualitat.

Així mateix sobresurten els plans per potenciar la mobilitat elèctrica per aconseguir «un parc de turismes sense emissions directes de CO2» i per fomentar l’ús de les bicicletes, a més de donar protagonisme al vianant, en un context actual de Covid, on guanyar espais físics entre persones és més rellevant que mai.

El repte del 2040

Per al Govern, un dels objectius climàtics és que els cotxes d’ús particular redueixin a poc a poc les emissions, i que els turismes i vehicles comercials lleugers nous que es venguin a Espanya tinguin emissions de zero grams de CO2 per quilòmetre no més tard del 2040.

Amb aquest objectiu, s’instal·laran progressivament punts de recàrrega a les estacions de servei amb més volum de venda, en l’actualitat el 10 % de la xarxa.

La norma també estableix que els municipis de més de 50.000 habitants i els territoris insulars introduiran, en l’ordenació urbana, mesures per reduir les emissions, incloent-hi la implantació de zones de baixes emissions mai més allà del 2023.

Palanques de reactivació

Altres pilars per a la descarbonització són la rehabilitació d’edificis, clau en l’eficiència energètica, i la progressiva penetració d’energies renovables en el mix energètic espanyol, tots dos «palanques de reactivació econòmica a curt termini».

Les energies verdes guanyen pes en el conjunt de l’economia i, així, per al 2030, almenys el 70% del sistema elèctric haurà de generar-se amb renovables i al finalitzar la pròxima dècada, com a mínim, el 35% del consum final de l’energia també haurà de ser verda.

250.000 llocs de treball 

Segons les estimacions del Govern, la transició ecològica atraurà més de 200.000 milions d’euros d’inversió en els pròxims 10 anys i generarà entre 250.000 i 350.000 llocs de treball nets anuals, alhora que les inversions, l’estalvi d’energia i la presència més elevada de renovables permetran que augmenti el PIB al voltant de l’1,8% el 2030, respecte d’un escenari sense mesures.

El projecte presentat avui també promou l’educació ambiental, incorpora polítiques d’adaptació al canvi climàtic i la conservació de la biodiversitat, un capital natural –ha incidit Ribera– sense el qual tot seria més difícil.

Amb l’entrada en vigor de la llei, es posarà fi al ‘fracking’, i tampoc s’atorgaran noves autoritzacions d’exploració, investigació o explotació d’hidrocarburs en territori nacional.

Temes: Carburants