30 set 2020

Anar al contingut

LA LLUITA CONTRA L'ESCALFAMENT GLOBAL

El Govern manté la seva aposta verda i envia la llei climàtica al Congrés

El Consell de Ministres aprova avui la norma que consagra el final del dièsel i la gasolina el 2040

«La sostenibilitat ha de regir la reconstrucció, la pandèmia no ha aparcat la transició ecològica», diu Ribera

Manuel Vilaseró

El Govern manté la seva aposta verda i envia la llei climàtica al Congrés

ALBERT BERTRAN

El Govern central no sembla disposat a cedir a les pressions d’alguns sectors que davant de la situació d’emergència econòmica creada pel coronavirus propugnen solucions tradicionals per sortir de la crisi. L’Executiu de Pedro Sánchez està convençut que la seva aposta verda ha de ser una palanca de la reconstrucció perquè sigui «sòlida i sostenible» i enviarà aquest dimarts a les Corts l’avantprojecte de llei del canvi climàtic que ja va passar pel Consell de Ministres el febrer passat .

«El context actual altera el nostre full de ruta, però la pandèmia no ha aparcat la transició ecològica ni n’ha alterat els principis orientadors. De fet, les primeres lliçons que la pandèmia ens ofereix ens conviden més aviat a assentar els principis de l’agenda de canvis per la sostenibilitat i sobre aquests també es pot sustentar la reconstrucció post-Covid», va dir ahir al Senat la vicepresidenta de Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, Teresa Ribera.

Consens difícil

La llei climàtica passarà avui per segona vegada pel Consell de Ministres després de superar els preceptius informes consultius i les al·legacions presentades. A partir d’ara queda en mans del Congrés. No serà difícil que tiri endavant amb la majoria que va recolzar la investidura de Sánchez, però serà complicat arrossegar la resta de grups més sensibles a les pressions d’alguns sectors econòmics.

El consens necessari perquè la llei perduri en el temps no anava a ser fàcil abans de la Covid-19 i ara ho serà menys. No sorprendria ningú que la dreta tornés a apostar per l’abandonament de qualsevol preocupació mediambiental, com ja va fer durant la passada crisi econòmica.

Tot i que el context ara és molt diferent. La mateixa pandèmia ha mostrat els gravíssims efectes d’alterar els ecosistemes. Abans del fatídic mes de març, a més, Europa ja havia decidit apostar el seu futur econòmic a les inversions verdes i ara ho ha reiterat.

Reducció del 20% de CO2 

El cronograma que estableix l’avantprojecte no ha experimentat cap modificació. El 2030 els gasos amb efecte d’hivernacle s’hauran de reduir en almenys un 20% respecte al 1990 i per a això les energies renovables haurien de tenir un pes mínim del 70% en el sistema elèctric, cosa que implica mantenir el tancament massiu de les tèrmiques de carbó en els pròxims 12 mesos.

El Govern fia part de la reconstrucció a la inversió verda, amb una gran protagonisme de les energies renovables. Es preveu mobilitzar en els pròxims 10 anys 200.000 milions d’euros, que generarien anualment entre 250.000 i 350.000 llocs de treball.

Veto al dièsel i a la gasolina

En la fita del 2040 es manté la idea de vetar la venda de cotxes de gasolina o gasoil, sense dir-ho de manera explícita, tal com ja figurava al text aprovat el febrer passat. «S’adoptaran les mesures necessàries perquè els turismes i els vehicles comercials lleugers nous redueixin gradualment les seves emissions de manera que  no més tard de l’any 2040 siguin vehicles amb emissions de 0 g CO2/km», estableix l’avantprojecte.

En l’àmbit de la mobilitat es manté l’obligació dels municipis de més de 50.000 quilòmetres d’establir zones de baixes emissions abans del 2023. També la disposició que blinda Madrid Central davant la intenció de l’ajuntament de la capital de revertir-lo.

El 2050 serà l’any en què Espanya, igual com la resta de la Unió Europea, haurà d’assolir «la neutralitat climàtica». Per a això les administracions hauran d’adoptar també les mesures necessàries perquè tot el parc en circulació de turismes i vehicles lleugers estigui lliure d’«emissions directes de CO».

Recolzament al cotxe elèctric

El recolzament al cotxe elèctric recorre tot l’avantprojecte, amb obligacions d’instal·lació de punts de recàrrega per a les gasolineres en funció del seu volum de vendes i als edificis residencials. Una de les poques novetats respecte a anteriors esborranys és l’obligació d’instal·lar punts de recàrrega a tots els aparcaments dels edificis no residencials (poliesportius, centres comercials, etc.), abans de l’1 de gener.

«Prèvia consulta del sector, s’establiran mesures que facilitin la penetració d’aquests vehicles [elèctrics], que inclouran mesures de recolzament a la R+D+I», assenyala el text.  Les peticions dels fabricants d’automòbils van, no obstant, per un altre camí. Davant de la profunditat de la crisi actual, han redoblat la seva petició que hi hagi plans Renove que subvencionin també la compra de vehicles dièsel i gasolina, no només els elèctrics o híbrids.