Mitjans de comunicació

La premsa xifra en 357 milions el valor de les notícies que publiquen Google i Facebook

El Govern va ordenar calcular els ingressos generats per la publicació d'històries per part de les gegants tecnològiques

Segons aquest còmput, aquestes plataformes digitals haurien de pagar el 10% del que obtenen per la divulgació de les cròniques

undefined52948873 un hombre realiza una compra en uno de los quioscos de la ca200330210322

undefined52948873 un hombre realiza una compra en uno de los quioscos de la ca200330210322 / Eduardo Parra

2
Es llegeix en minuts
Efe

Un grup de comunicació australià va xifrar aquest dijous en 600 milions AUD (386 milions USD o 357 milions EUR) la quantitat que els gegants tecnològics com Google i Facebook haurien de pagar als mitjans anualment a Austràlia per les notícies que publiquen.

El Govern d’Austràlia va ordenar el mes passat a l’organisme oficial encarregat de la competència i consum la creació d’un codi de conducta obligatori que inclou el pagament i l’intercanvi dels ingressos generats per la publicació de notícies per part de les gegants tecnològiques.

El president del grup mediàtic australià Nine, Peter Costello, va considerar en declaracions al ‘The Australian Financial Review’ que segons aquest codi de conducta obligatori, que hauria d’estar llest per al juliol que ve, Google i Facebook haurien de pagar el deu per cent dels ingressos que obtenen per la publicació de les notícies.

«Creiem que Google i Facebook estan generant uns ingressos publicitaris d’uns 6.000 milions AUD (3.859 milions USD o 3.571 milions EUR) a Austràlia, i aproximadament el 10% d’aquesta xifra és el resultat del contingut de les notícies», va remarcar el directiu d’un dels grups mediàtics més importants del país.

«Així que, si s’apliquen aquestes xifres, Google i Facebook estan traient uns 600 milions AUD ( (386 milions USD o 357 milions EUR) d’ingressos per publicitat [...] que d’una altra manera podrien o haurien d’haver anat als mitjans de comunicació», va agregar el també excap de l’oficina del Tresor australià.

Aquesta suma, ha sigut calculada partint de les investigacions de la Comissió Australiana de Competència i Consum (ACCC, sigles en anglès), que ha d’entregar el codi de conducta el juliol que ve, sobre els continguts assabentats en les recerques, no a Google News, i dels usuaris de Facebook News Feed.

L’ACCC va determinar en el seu informe final sobre les plataformes digitals publicat el desembre del 2019 que aquestes concentraven el 51% de la despesa publicitària el 2017 al país oceànic.

Aquestes plataformes havien duplicat la seva participació en els cinc anys anteriors a costa de les publicacions impreses, que en el mateix període van passar del 33 al 12% de la despesa.

Facebook, la xarxa social més popular a Austràlia, disposa de 17 milions d’usuaris mensuals al país, el 68% de la seva població, mentre que Instagram –la segona amb més seguidors i propietat de Facebook– té 11 milions més.

Notícies relacionades

Google va acumular el 2017 el 90% del trànsit de recerca des d’ordinadors a Austràlia i el 98% des de telèfons mòbils.

Austràlia com altres organitzacions i governs del món estan preocupats per l’atracció de Facebook i Google de la major part dels ingressos per publicitat digital en un espai en el qual no són els autors del material periodístic que publiquen.