els aliments més ingerits

Taronges i salsitxes, el més consumit durant el confinament

Les vendes a Mercabarna baixen durant l'estat d'alarma a causa del tancament del mercat a l'engròs i el sector del peix és el més afectat

Cauen els productes típics de restauració, celebracions i rebosteria, com ara els calçots, el filet, el marisc o els fruits vermells i tropicals

zentauroepp53349372 bcn mercabarna200508192826

zentauroepp53349372 bcn mercabarna200508192826 / JORDI COTRINA

4
Es llegeix en minuts
Anna Rocasalva

El tancament del mercat a l’engròs durant les setmanes de confinament ha provocat un descens considerable de les vendes al polígon alimentari de Mercabarna, especialment al sector del peix i del marisc congelat, que ha caigut el 80%. 

No obstant, l’augment del consum a les llars, les compres de les quals estan provenint majoritàriament de les botigues de proximitat, els supermercats i els mercats municipals, ha posat de manifest el nostre comportament alimentari en aquests gairebé dos mesos que fa que estem confinats.

Així, segons les últimes dades de Mercabarna del 14 de març a l’1 de maig, els consumidors hem preferit peces de fruita individual, que es pogués pelar i portés vitamina C; les hortalisses tradicionals com les cebes, les pastanagues i els porros; la carn més econòmica, com el llom de porc o les salsitxes i les hamburgueses, i els peixos com el lluç fresc filetejat, que també agrada als més petits de la casa.

No obstant, els grans damnificats han sigut tots aquells productes menys econòmics per al comensal, que se solen consumir en restaurants, com ara el filet i el marisc; durant celebracions especials, com els calçots, i en rebosteria, com els fruits vermells.

A la recerca de la vitamina C

Quan és època de refredats comprar fruita que associem tradicionalment amb la vitamina C s’ha convertit en un clàssic; més encara si considerem la greu pandèmia que està patint la població. 

És per això que no sorprèn que la fruita més venuda a Mercabarna durant el confinament hagi sigut la taronja, amb gairebé 13 tones despatxades. La segueix la llimona, que, tot i que molt lluny en número absoluts (3,23 tones), ha experimentat un increment del 52,7% respecte al mateix període de l’any passat.

La tendència s’ha replicat a Europa, on països com Alemanya, França i Itàlia s’han convertit en grans importadors de la llimona de Múrcia. «Espanya és el principal productor d’aquest cítric i el mercat europeu hi confia perquè s’associa a la higiene i a la salut», explica el vicepresident de l’Associació Gremial d’Empreses Majoristes de Fruites i Hortalisses de Barcelona (AGEM), Pere Prats.

En canvi, a diferència de les taronges i la llimona (i altres fruites tradicionals, com les peres, que s’han mantingut), la venda de maduixes, fruits vermells i fruites tropicals han reportat un descens notable, d’entre el 50% i el 60%. 

Quant a la fruita i les hortalisses, el client ha preferit peces tradicionals, individuals i que es poguessin rentar

«Són productes molt associats a la rebosteria i els consumidors s’han decantat per d’altres de més bàsics que han considerat més de primera necessitat. A més, carregar amb un meló, una síndria o una caixa de dos quilos de maduixes no és pràctic pel pes i per la higiene, ja que cal rentar-los», justifica Prats.

En aquesta mateixa línia s’expressa el president de l’AGEM, Jaume Flores, sobre les hortalisses: «Ens hem entretingut a cuinar a casa, però hem buscat productes molt tradicionals i ‘segurs’, és a dir, que calgués pelar-los». La ceba, que prové principalment del País Valencià i Múrcia, ha sigut la verdura estrella d’aquest confinament, amb un augment del 114% de les vendes. També els porros i les pastanagues de Cadis.

D’altra banda, hortalisses com els pebrots i els calçots han patit un daltabaix d’entre el 80 i el 90%, «perquè són productes de consum social, en restaurants i celebracions. Per exemple, poca gent acostuma a fer escalivada a casa seva», aclareix Flores.

El preu també influeix

Notícies relacionades

Els preus de la carn i el peix també han influït notablement en el comportament dels consumidors durant l’estat d’alarma. Així, els clients han descartat els productes premium, a més de ser aliments que es consumeixen tradicionalment en restaurants.

El tancament del mercat a l’engròs i els alts preus fan caure les vendes de carn i peix premium

A diferència del peix, l’escorxador de Mercabarna ha reportat un descens menor (un 20%). Els productes preferits han sigut el llom de porc, les salsitxes i les hamburgueses, més econòmics que el filet o el xai, i és que, «tot i que els preus de la carn han baixat, fins i tot en les peces més valorades, una vegada al supermercat, els establiments han mantingut els imports anteriors a la pandèmia per compensar les despeses derivades de l’adequació dels negocis i del personal», resumeix la portaveu del sector carni d’Assocome, Chelo Tonijuan. El sector del peix s’ha vist molt afectat pel tancament del mercat a l’engròs i les vendes del producte fresc i congelat han caigut el 50 i el 80%, respectivament. Però l’aspecte positiu, segons el president del Gremi de Majoristes de Peix de Mercabarna, Ángel Máñez, és que hem «redescobert el peix a casa». «Hem tingut sort perquè hi ha hagut bona pesca, i els preus del lluç, els musclos i el salmó han sigut molt correctes. Ens ha ajudat el peixater que treballa molt bé el producte. Els clients s’emporten les peces filetejades i això aporta molta comoditat», explica.

Els productes de temporada

Una de les moltes conseqüències del confinament ha sigut que la població es qüestioni encara més el sistema socioeconòmic i una bona manera de tornar a la normalitat sosteniblement és consumir productes de proximitat i de temporada.