indicadors
Els preus van pujar a l'abril el 0,3% però la dada interanual cau per primera vegada des del 2016
La caiguda del preu dels combustibles influeix en la dada general, però l'alimentació tendeix a encarir-se
Els preus cauen el 0,7% respecte a fa 12 mesos
L’índex de preus de consum (IPC) va pujar un 0,3% a l’abril en relació amb el mes anterior i va retallar set dècimes la seva taxa interanual, fins al -0,7%, la primera caiguda des de l’agost del 2016. Segons dades de l’Institut Nacional d’Estadística (INE) l’IPC interanual encadena tres mesos de retrocessos per l’abaratiment dels carburants i combustibles i de l’electricitat i el gasoil per a calefacció. El gasoil per a calefacció va baixar el 18,1% i l’electricitat va caure el 5,8%. No obstant, l’efecte del confinament de la població ha influït en la captació de dades, que s’ha realitzat íntegrament per mètodes telemàtics. Així, el 30% dels preus han hagut de ser estimats.
Malgrat aquesta irregularitat estadística, es constata que el preu dels aliments ha augmentat. Els preus dels productes inclosos en el ‘grup especial béns Covid-19’, en el qual figuren els productes d’alimentació, begudes, tabac, neteja per a la llar, menjar per a animals i cura personal, van augmentar l’1,1% a l’abril respecte al mes anterior.
Dins d’aquest grup, els aliments frescos van elevar els seus preus un 2,6%, en què destaca els augments dels llegums i hortalisses fresques, que van pujar un 10,4% respecte al mes de març; el marisc fresc (+3,5%), el peix fresc (+2,7%) i les patates (+2,6%). El descens més gran se’l va anotar la carn d’oví (-2,1%).
Els aliments envasats, per la seva banda, van incrementar els seus preus un 0,7% en taxa mensual, a causa, fonamentalment, a la pujada de les pizzes (+3,6%), i les pastes alimentàries i els sucs de fruites (+2,5%).
La caiguda
El grup amb més influència en la caiguda d’IPC interanual és el del transport, que va descendir el 6,8% anual, més de quatre punts per sota de la del mes anterior, conseqüència de la caiguda del 16,2% dels carburants. També va tirar a la baixa dels preus el grup de la vivenda, que va caure el 6,6%, gairebé dos punts més que el mes anterior, a causa de la baixada del 19,9% del preus de l’electricitat.
A l’abril, la vivenda resta 0,245 i el del transport, 0,6999 punts, fet que explica la caiguda del 0,7 punts de la taxa anual del mes d’abril (-0,7%) respecte a la de març (0,0%).
Notícies relacionadesLes caigudes mensuals més grans de productes més consumits durant el confinament han sigut per als combustibles líquids (18,1%), l’electricitat (5,8%), la carn d’oví i cabrú (2,1 %) i els gelats (1,2%). La taxa anual de l’IPC ha disminuït en totes les comunitats autònomes a l’abril respecte al mes de març, si bé els descensos més grans s’han produït a l’Aragó i Castella-la Manxa, amb baixades d’un punt en totes dues.
Catalunya
L’IPC català es va situar en terreny negatiu al caure a l’abril un 0,7% en comparació amb el mateix mes del 2019, un descens que deixa aquest indicador des de començament d’any en taxes negatives (-1,2%) en relació amb el mateix període del 2019.
- Entre el dolor i la nostàlgia
- Recomanacions «Dinar de 10»: els elogis al millor restaurant de Cornellà de Llobregat, segons Tripadvisor
- Temps Com controlar la temperatura de casa? Com dormir? Sis consells davant les onades de calor
- Portal de transparència Artur Mas, l’expresident que més gasta
- Mor una treballadora del servei de neteja municipal de Barcelona en plena onada de calor
- El Govern de Mazón xifra el pla de reconstrucció en 29.000 milions
- Moviments precongressuals Gamarra deixa la secretaria general del PP però seguirà en la direcció
- La fuga d’agost del 2024 Sallent reconeix que els Mossos no van sospesar la fugida de Puigdemont
- Comissió bilateral El PSC defensarà la singularitat de Catalunya en matèria de finançament
- Comptes reials La suma total dels sous dels Reis i Sofia es congela en 554.714 euros