PANDÈMIA

Save the Children demana un pla Marshall per salvar l'educació

Reclama que els Pressupostos Generals de l'Estat tinguin com a prioritat l'ensenyament i que el nou curs escolar comenci amb una reducció de currículums

Raúl Galarza, profesor de sexto de Primaria de la escuela La Llacuna, mantiene una clase virtual con sus alumnos el 29 de abril.

Raúl Galarza, profesor de sexto de Primaria de la escuela La Llacuna, mantiene una clase virtual con sus alumnos el 29 de abril. / FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

«Europa se la juga. Europa necessita un nou pla Marshall per injectar liquiditat a les economies». La frase és del president del Govern espanyol, Pedro Sánchez. Avui, Save the Children ha recordat que aquest pla Marshall –l’ajut econòmic massiu que els EUA va estendre a una Europa feta cendres després de la segona guerra mundial– també fa falta per salvar l’educació a Espanya, colpejada brutalment per la nova malaltia Covid-19.

L’organització de defensa de la infància demana que els plans autonòmics i estatals per a la recuperació social i econòmica incloguin l’educació com a «una prioritat». És a dir, diners. ¿Quants? Fa diverses setmanes, la fundació per a la innovació COTEC va calcular que tancar les bretxes obertes en l’alumnat per l’impacte del coronavirus i el tancament escolar suposaria una inversió de 5.000 milions d’euros. La conclusió de Save the Children és clara: en els Pressupostos Generals de l’Estat del 2021 s’hauria d’apostar clarament per l’educació.

Bretxa econòmica

El tancament físic dels centres educatius –des de guarderies fins a universitats– ha obert una enorme bretxa entre els alumnes que viuen en llars amb més renda i els que menys. La primera conseqüència és la desvinculació de l’escola, una cosa que comporta pitjors resultats acadèmics, més repeticions de curs i abandonament escolar primerenc (Espanya és el país amb més taxa, el 18%). «Els nens de mares que van deixar l’ESO abans d’acabar-la abandonen el sistema educatiu 10 vegades més que els fills d’universitàries», recorda l’informe de Save the Children, presentat avui.

El segon impacte del tancament físic de les escoles és l’anomenat ‘oblit estiuenc’, que es produeix sobretot en matemàtiques i lectura i equival al que s’ha après en un mes. També aquí importa –i molt– la renda de les llars. «A les cases amb més poder adquisitiu es mira menys la televisió, s’està més temps amb els pares i es dediquen més hores a fer activitats i tasques d’aprenentatge», destaca l’estudi.

Falta de competència digital

El tercer impacte del tancament escolar és la docència digital. Els tècnics de l’organització infantil expliquen que la implementació de l’ensenyament ‘online’ es va fer en un primer moment de manera improvisada i precipitada. En aquest sentit la fractura digital suposa un abisme entre les classes socials. «No només hi ha un problema de falta de dispositius a les llars sinó també de falta de competències digitals en les famílies».

Nou curs escolar

De cara al nou curs –que començarà en part sent ‘online’– Save the Children demana un reforç educatiu a principis de setembre per reenganxar els alumnes amb grups d’estudi que no haurien de sobrepassar els sis estudiants. L’organització considera fonamental «prioritzar i condensar el currículum des d’un enfocament competencial» i recorda que l’OCDE ja aposta per centrar-se més en les estratègies d’aprenentatge que a cobrir temes. L’estudi posa com a exemple països asiàtics, que ja estan reduint els seus currículums per canviar d’enfocament: en lloc de la memorització el desenvolupament de competències. Aquest sistema hauria d’estar basat en els projectes, els problemes, l’aprenentatge de l’experiència, la investigació i el debat.

Notícies relacionades

Per no deixar ningú enrere i que l’escola continuï mantenint la seva vital faceta d’ascensor social, Save the Children demana dotar els centres i els estudiants de tecnologia i formació necessària mitjançant la col·laboració publicoprivada amb les empreses de telecomunicacions. També reclama dotar de finançament les autonomies que reforcin la capacitat de les plataformes digitals de les conselleries d’Educació. Reforçar les tutories ‘online’ o telefòniques i organitzar plans de benestar psicosocial per al professorat són altres de les prioritats de Save de Children.

A l’estiu, reforç

Les mesures d’urgència haurien de començar ara mateix, a l’estiu. L’informe recomana l’organització d’una extensa oferta de programes educatius estivals suficients per cobrir, almenys, l’alumnat en situació més desafavorida.